Frågan om det lämpliga i att använda skattepengar som stöd till elitidrott dyker upp med jämna mellanrum. Emelie Värja, som har rötterna i Kiruna, hade med sin forskning tänkt få bort dessa tvivel.
– Jag är idrottsintresserad så jag hade tänkt styrka att den kommunala sponsringen ger en positiv effekt, säger Emelie Värja.
Men resultatet blev tvärtom när Emelie Värja matade in uppgifter som antal inflyttade, medelinkomst, åldersfördelning, skattesats med mera i matematiska formler. Kommuner med elitlag i ishockey eller fotboll har sedan jämförts med kommuner som under åren 1995 – 2011 inte haft sådana
– Man ska inte motivera stöd till elitlag med att det skulle vara positivt för den kommunala tillväxten. Däremot kanske det har andra positiva effekter, säger hon.
Luleås elitstöd
Luleå kommun har under många år betalat ut så kallat marknadsföringsbidrag till kommunens elitlag, bland annat Luleå Hockey.
Varför?
– Medborgarperspektivet är främsta argumentet. Det är bara att gå på en hockey- eller basketmatch så ser man hur många luleåbor som har glädje av våra elitlag, säger Yvonne Stålnacke, kommunalråd.
– Sedan handlar det om reklam och varumärkesbyggande för Luleå kommun.
Vad är tanken att reklamen ska ge tillbaka?
– Det ska sälja Luleå och locka exempelvis fastighetsägare och byggare så att vi kan få fram de nya bostäder vi behöver. Fler ska flytta hit och vi ska locka hit nya företag, säger Yvonne Stålnacke.
Kommunal tillväxt alltså. Precis det som kommunal sponsring inte resulterar i enligt Emelie Värjas forskning.
– Enbart denna sponsring skulle kanske inte ge något resultat. Men det är bara en del av vår marknadsföring. Det är nog omöjligt att räkna fram vad exempelvis Luleå Hockey betyder i vårt varumärkesarbete. Marknadsföringsbidraget till elitlag är väldigt små pengar i varumärkesarbetet, säger Yvonne Stålnacke.
Presenteras i april
Emelie Värjas arbete "Sports and regional growth" ska presenteras på ett licentiatseminarium i april.