Jan Hanssons telefonbutik som låg på Kungsgatan 40 är det säkert många som besökt under åren. Under 90-talet började en elev som gick elektronikprogrammet på Östra skolan sin praktik i butiken. Efter praktiken fick han sommarjobb. Sedan blev han kvar inom verksamheten – i 26 år, hittills.
– Det är ganska ovanligt. Många kommer och går och byter arbete, men jag stannade kvar i en och samma bransch. Det är mitt enda riktiga jobb som jag haft och det har format mig till den jag är. Jag har jobbat med det sedan jag var 19 år. Det är inte så många i min ålder som har den arbetslivserfarenheten inom mobiltelefoner, säger Sten-Håkan Lejon och berättar att Jan Hansson alltid tagit väl hand om honom och lärde upp honom likt en lärling.
– Janne Hansson guidade mig i djungeln av mobiltelefoner. Han var min mentor som lärde upp mig om allt vad affärsvärlden hade att erbjuda. Han var en otrolig ambassadör för konsten att bedriva en affärsverksamhet med framgång. Jag har lärt mig av hans teknik och tagit över mycket av hans sätt att föra sig och den personliga kontakten med kunderna. Vi är ett ganska familjärt bolag med många återkommande kunder som man har en affärsrelation med sedan många år.
Företaget Jan Hansson såldes för fem år sedan till Telemäklarna, ett Piteåbaserat bolag, och flyttade från Kungsgatan 40 till Ålgatan 6D. Då gick Sten-Håkan Lejon in som delägare. Kunderna följde med. Servicen är en anledning till den stora kundkretsen, tror han.
– När kunden går ut ur butiken ska den nya mobiltelefonen vara i gång och kunna gå att ringa med och alla appar ska vara installerade. Kunden ska inte behöva göra någonting själv. Vi erbjuder en helhetslösning till kunderna.
För fyra år sedan bytte företaget namn från Jan Hansson - en del av Telemäklarna till Telemäklarna, och för två år sedan blev det Tell.
– Den dåvarande styrelsen tyckte vi skulle hitta ett namn som var lite mer öppet för diskussion. "Telemäklarna" låste fast sig i vad man jobbade med. Verksamheten var mer än bara tele. De hade exempelvis körjournaler, it och molnbaserade växlar.
I oktober 2021 gjordes den sista namnändringen, till L-Telekom, i samband med ett uppköp. Det var början på en ny resa för Sten-Håkan Lejon.
– Den andra delägaren i Tell ville avyttra sin del för att renodla sin verksamhet i Luleå. Jag var intresserad och köpte ut dem ur verksamheten och driver den nu i egen regi, men fortsätter ett samarbete med Tell, säger han och berättar att han trivs med att vara egen företagare.
– Jag har alltid känt att jag skulle vilja vara egen någon gång, men det blev aktuellt först nu. Det har varit en dröm att kunna axla manteln och fortsätta i egen regi och serva kunder med mobiltelefoner och dess tillhörigheter.
Bolaget förvärvades i oktober 2021 och namnändringen blev färdig i mitten av månaden. Skyltarna kom på plats i januari.
Trots uppköp och namnbyten kvarstår en näst intill familjär kontakt med Jan Hansson.
– Han brukar komma in ibland och hälsa på mig. Normalt sett brukar han komma in en gång i månaden med lite fikabröd, men nu har det varit lite mer sällan på grund av coronapandemin.
Sten-Håkan Lejon är väldigt tacksam för all hjälp och vägledning han fått i arbetslivet av den gamla telefonprofilen.
– Jobbet hos Janne Hansson var mitt första riktiga jobb efter skolan. 26 år senare driver jag verksamheten som en gång var hans. Om jag inte hade haft hans mentorskap som han gav mig under de här åren så hade jag inte kommit så långt som jag gjort. Han betyder otroligt mycket och är en stark profil som gjort mycket. Jag ser upp till honom och den kunskapen som han delade med sig av under åren. Det har varit en lärorik tid.
Dagen till ära kom Jan Hansson på besök.
Hur känns det att din adept driver verksamheten?
– Det är roligt värre. Det är så det ska vara, säger han och vänder sig till Sten-Håkan Lejon.
– Jag kommer såväl ihåg när du kom in i butiken första gången.
Jan Hansson berättar om utvecklingen sedan han slutade.
– Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle bli en sådan här utveckling på telefoner. Bara det här att swisha är enastående.
I dag är det Sten-Håkan Lejon som får sköta uppkomna telefonproblem.
– När det är något strul så frågar jag honom om han kan hjälpa, säger Jan Hansson.