Det visar vår granskning av avgångslösningar inom Luleås kommunala bolag.
Vi har sedan tidigare berättat att Luleå lokaltrafik under perioden maj 2017 till maj 2020 haft åtta ärenden i olika storleksordningar för totalt 3,1 miljoner. Bland annat en man som fick 75 månadslöner, motsvarande två miljoner.
Lulebo redovisar fyra fall av avgångslösningar på totalt ungefär 1,5 miljoner under samma tidsperiod.
* 2018: Man. Tolv månadslöner. Totalt 356 796 kr.
* 2018: Man. Nio månadslöner. Totalt 236 187 kr.
* 2019: Man. En månadslön. Totalt 23 000 kr.
* 2020: Kvinna. 24 månadslöner. Totalt 867 360 kr.
Bland annat ett färskt avtal värt nästan 900 000, alltså.
– Det är ett personalärende och jag uttalar mig inte om det, säger Lulebos vd Erik Öhrling.
Är summan rimlig?
– Annars hade vi inte gjort uppgörelsen med personen och fackliga parter.
För renhållningsbolaget Lumire (Luleå miljöresurs) finns två fall av avgångslösningar, totalt knappt 400 000 kronor:
* 2018: Man. 216 470 kr (antal månadslöner ej angivet).
* 2018: Man. Sex månadslöner. Totalt 175 000 kr.
Bland övriga bolag finns inga avtal redovisade. Det handlar alltså om Luleå energi, Luleå hamn, Nordiskt flygteknikcentrum och Luleå Business Region.
Därmed sticker Lulebo och Luleå lokaltrafik ut i en jämförelse. LLT har fler fall än Lulebo men också betydligt fler anställda, cirka 180 jämfört med 55. Luleå energi har näst flest anställda av bolagen, cirka 160.