”Boka ledsagning på förhand”

SJ och Carl-Johan Linde beklagar att Gunnel Nilssons resa inte blev vad hon förväntade sig, men pekar på möjligheten att boka ledsagning på stationerna.

Foto: Nesvold, Jon Olav

Luleå2017-07-30 11:49

– Det verkar inte ha skett i just i Gunnels aktuella fall, säger Carl-Johan Linde som är presskommunikatör på SJ.

Han nämner också på möjligheten att boka speciellt anpassade platser, både rullstols- och handikapp-plats, om Gunnel hade behövt detta.

Däremot erbjuder inte SJ hjälp på tåget. Där hade Gunnel Nilsson behövt assistans av en ledsagare, en person som kunnat hjälpa henne till Bistron eller kunnat hämta frukost till henne.

– Det finns möjlighet att boka ledsagning på stationerna till och från den vagn som personen ska åka med, säger Carl-Johan Linde.

Men han har inte kunnat finna att någon sådan bokning skett vid Gunnels resa. En sådan bokning ska göras på förhand genom SJ:s kundtjänst.

– Vår kundtjänst kan alltid hjälpa till med bokningen, för att resan ska passa resenären så bra som möjligt, säger Linde.

Han pekar också på möjligheten att boka speciella handikapplatser för resenärer med funktionshinder. Det är platser med större utrymme och också närmare till toalett och andra viktiga saker.

Detta hade dock inte varit aktuellt, eftersom Gunnel Nilsson reste med nattåget i en sovkupé.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om