Det var för ett par veckor sedan som boende längs Rävspåret reagerade över den ökade trafikmängden i området. Särskilt högt tryck blev det vid 16-tiden på eftermiddagarna, när barnen skulle hämtas från Kullens förskola. Sam och Gun Eriksson bor precis mitt emot den vändplats som används som parkering av bilburna föräldrar.
– Måttet blev rågat för mig en eftermiddag när jag kom hem med bilen. Då hade de parkerat och blockerat min infart så jag kunde inte köra in på gården. Då blev jag "lack", säger Sam Eriksson.
Samtliga betonar att de inte klandrar de föräldrar som kommer för att hämta barnen för den uppkomna trafiksituationen.
– Vi är ju upprörda över situationen som sådan. Det känns som om vi råkar illa ut här. Vi fick inte heller någon information om att det kunde bli så här, vi fick ingen information alls, säger Monica Forssén Bååth.
Hon konstaterar att den trafikmiljö som nu råder är riskabel även för barnen, både de som bor i området och rör sig längs gång- och cykelvägarna, och dem som går på förskolan. Skulle något litet barn ta sig ut genom grindarna och hamna direkt bland bilarna som ofta står kors och tvärs, då skulle det kunna uppstå en livsfarlig situation.
– Vi har räknat och det rör sig om 40-50 bilar per dygn som färdas hit och ställer sig här, säger Gun Eriksson.
Hon funderar över hur det ska bli till sommaren.
– Vi brukar ju sitta mycket ute på vår uteplats. Nu får vi väl sitta och fika på en bilparkering, känns det som.
Monica Forssén Bååth skulle vilja ha svar på hur man från kommunens sida har planerat för trafiken när förskolan skulle byggas. Kullens förskola ersatte gamla Hertsölunds förskola, som revs.
– Men den gamla förskolan märkte vi då knappt av alls, säger Gun Eriksson.
När verksamheten är i full gång ska den ta emot totalt 102 barn. Både Monica Forssén och Gun Eriksson har varit i kontakt med personer på Luleå kommun, bland andra förskolans chef Eva Eriksson. Men de tycker inte att de har fått några svar på hur situationen ska lösa sig och på vad som egentligen gäller.
Under intervjun börjar klockan närma sig 16.00. Bilarna kommer, en efter en. Flera av förarna lämnar motorn igång, trots kommunens regler om en minuts tillåten tomgångskörning.
– När vi påtalade det för kommunen fick jag till svar att vi får ringa till Securitas, (vaktbolag, reds anm.) säger Monica Forssén Bååth.