Bodenvägen kan få ny sträckning

Det kan bli en ny väg längs järnvägen i stället för en ombyggnad av nuvarande riksväg 97. Vägverket ser över om det finns skäl att ompröva ombyggnadsbeslutet.- Kommunerna har ett stort inflytande, säger vägdirektör Lena Dahlgren.

Gösta Harlin, byaålderman i Sävast, tycker att det är bra att Vägverket ser över förslaget om riksväg 97.

Gösta Harlin, byaålderman i Sävast, tycker att det är bra att Vägverket ser över förslaget om riksväg 97.

Foto: Extern

LULEÅ2009-05-19 06:00
Vägverkets översyn innebär att Sävast byamäns fem år gamla förslag till slut kan bli det vinnande.
Det var byamännen som marknadsförde ett nybygge parallellt med järnvägen mellan Södra Sunderbyn och Sävast, men Vägverkets beslut blev att bygga om den befintliga vägen.
Värdefullt område
- Det är bra att man ser över detta. Området som nuvarande vägsträckning går igenom är ett så värdefullt område för Bodens framtida expansion och det är bra om kommunen tar vara på möjligheterna, säger Sävast byaålderman Gösta Harlin.
Ombyggnaden kom aldrig igång och vägdirektör Lena Dahlgren säger nu så här om planerna för riksväg 97:
Beslut i sommar
- Vi har fört diskussioner om det tidigare fattade beslutet var klokt. Längre än så har det inte avancerat. Vi har pratat med båda kommunerna och nu måste vi bestämma oss för vad som är vettigast. Jag skulle tro att vi under sommaren fattar ett beslut.
Att bygga om den nuvarande vägsträckan till en trefilig väg med vajerräcken skulle kosta 145 miljoner kronor. Prislappen för att bygga ny väg längs järnvägen hamnar på 170 miljoner kronor.
Lena Dahlgren kan inte säga om ett nybygge är värt pengarna.
Andra tongångar
- Om marken vid älven har ett högt exploateringsvärde kan det vara värt det. Den nuvarande vägen ger en kraftig barriäreffekt.
Vi måste också bygga många ersättningsvägar om vi bygger om den gamla vägen.
Vägverket torgför ingen egen uppfattning om vad som är bäst - bygga om eller bygga nytt.
- Det är kommunerna som kan svara på vad man tänker sig i området. De har stort inflytande då det är deras exploateringsmöjligheter det handlar om, säger Lena Dahlgren.
Kommunerna ville båda bygga om och att det skulle gå snabbt. Nu är tongångarna andra.
Tidigast om två år
- Vi ska lyssna på alla berörda och så vi ska se vad vi kommer fram till, om vi ligger kvar vid det tidigare ställningstagandet eller om det blir något annat, säger kommunalrådet Karl Petersen (S) i Luleå.
Oavsett om det blir det gamla eller det nya alternativet så väntar ingen omedelbar byggstart.
- Tidigast om två år kan ett bygge komma igång om det finns pengar, men det lär det inte finnas, säger Lena Dahlgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om