Bloggosfären - ingen folkrörelse

En av Sveriges mest välkända bloggare besökte Luleå under onsdagskvällen för att föreläsa om hur man bäst når ut i sociala medier.- Blogga är bra, men om ni inte gör det, skit samma, sa Alex Schulman.

Axel Schulman besökte Luleå för att föreläsa om hur man lyckas i sociala medier.

Axel Schulman besökte Luleå för att föreläsa om hur man lyckas i sociala medier.

Foto: Jonas Lindsköld

Luleå2010-06-09 22:04

Alex Schulman var i Luleå för att berätta om sin egen resa till toppen av bloggosfären, samt för att ge råd till den som själv vill starta en framgångsrik blogg. Men han ville också slå hål på en rad myter om de sociala medierna, det vill säga bloggar, Facebook och Twitter.
Den bild som bland annat kvällstidningarna ger av bloggrörelsen är att den har blivit en typ av folkrörelse med miljontals inblandade.
- Det är helt felaktigt. 0,55 procent av svenskarna är aktiva bloggare. 0,55 procent kan inte vara en folkrörelse. Det finns fler mimare i Sverige än det finns bloggare, sa Alex Schulman.
Bloggläsarna i minoritet
Bloggläsarna är också i minoritet, i alla fall om man ska tro Schulman. Han hävdade att cirka fem procent av svenskarna dagligen läser bloggar.
- Så ni behöver inte vara rädda för att ni inte hänger med. Bloggarna sätter inte agendan för de traditionella medierna. De flesta som skriver bloggar är unga tjejer mellan 14-18 år. Och de som läser bloggarna är också unga tjejer mellan 14-18 år, sa Alex Schulman.
Twitter-tvärstopp
Alex Schulman berättade också att 78 % av de som börjar twittra slutar omedelbart.
- Massmedia skriver att alla håller på med Twitter. Att Twitter håller på att ta över. Det är inte sant. Det här är ju bara förströelse för ett fåtal, de som verkligen inte har ett jobb, sa Alex Schulman.
"Det sociala medievalet"
Årets val beskrivs ofta som "det sociala medievalet". Men Alex Schulman har inte sett några tecken på att det skulle vara på det sättet.
- Om Kristdemokraterna har 246 followers på Twitter, vad säger det? Vad ske de göra med sina 246 followers? Skapa opinion? Det ligger något väldigt korttänkt och dumt över partiernas inträde i sociala medier, sa Alex Schulman.
Han ställde sig också frågande till politikerbloggar som basunerar ut sina egna budskap men inte tillåter kommentarer eller diskussioner på bloggen.
- De är helt fel ute här. Bloggar handlar om ett samtal mellan bloggaren och kommentatorerna. Kommentarerna är det verkliga värdet med en blogg. Finns inte samtalet så försvinner läsarna snabbt, sa Alex Schulman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om