Björnar ska sätta stopp för bilbuset

Nu ska det bli stopp på bilbuset på Östermalm. Bilister som använder trottoaren som körfält ska stoppas med hjälp av pållare eller cementbjörnar.- Jag förstår inte hur de tänker, säger Göran Gabrielsson, avdelningschef på gata - och trafik.

Bilister kör upp på trottoaren istället för att vänta på bussen. "Jag förstår inte hur de tänker", säger Göran Gabrielsson.Foto: BENGT-ÅKE PERSSON

Bilister kör upp på trottoaren istället för att vänta på bussen. "Jag förstår inte hur de tänker", säger Göran Gabrielsson.Foto: BENGT-ÅKE PERSSON

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2008-12-05 06:00
Det är följetongen Backgatan som rullar vidare. Det är kanske den mest omskrivna gatan i Luleå tillsammans med Storgatan. Under sommaren och den tidiga hösten har Östermalms paradgata och genomfartsled byggts om.
Tidigare fanns en bom för att förhindra genomfartstrafik på gatan och när den försvann så infördes ett förbud mot fordonstrafik.
Använder trottoaren
När ombyggnationen av gatan var klar i september upphävdes förbudet men istället hade kommunen byggt två nya busshållplatser efter gatan och utformat dessa i timglasform.
När bussarna stannar vid hållplatserna blir det alltså omöjligt för trafik att passera. Det är alltså medvetet för att få ner farten på bilarna.
Såvida inte bilisterna istället använder trottoaren vilket alltså nu har inträffat.
Boende i området har observerat att en del bilister som blivit frustrerade av att bussarna stannat i "timglaset" kört upp på trottoarerna och förbi väntande bilar och buss utan att tänka på att någon kliver på eller av bussen.
Ingen nyhet
Göran Gabrielsson bara skakar på huvudet åt eländet.
- Jag begriper inte vilken moral dessa bilister har. Det måste finnas säkra områden för fotgängare och det är trottoarerna. Där ska inga bilar finnas.
I och med att kommunen har uppmärksammats på problemen så ser Göran Gabrielsson inga problem att åtgärda felen.
- Vi får väl ställa dit björnar eller pållare permanent. Det är inga problem för oss.
Att bilister i Luleå använder gång - och cykelbanor för biltrafik är ingen nyhet.
- Det finns främst två klagomål vi får. Att bilister håller för hög fart och att de kör på gång - och cykelvägar.
Trafiken på Backgatan har ökat, inte minskat, efter att gatan blivit ombyggd och fordonstrafikförbudet försvunnit.
- Vi mättre trafiken ungefär tre veckor efter det att Backgatan blivit ombyggd. Den veckan var det 3 700 fordon per dygn och när den var stängd för genomfart mätte vi 2 700 fordon per dygn.
Höga hastigheter
Göran Gabrielsson tror att trafiken på Backgatan ökar i framtiden.
- Jag tror att vi kommer att hamna på 4 700 fordon per dygn. Problemet med Backgatan har inte varit antalet fordon utan vilka hastigheter som bilisterna har hållt
Den nya Universitetsleden med bron över järnvägen har cirka 5 300 fordon per dygn.
- Det har betytt att antalet fordon efter Haparandavägen har minskat med 4 000 fordon per dygn och alltså fått önskad effekt. Trafiken i korsningen vid Mjölkuddsrondellen har minskat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om