Bilhandlarna ser ljuset i tunneln

Efter en kraftig nedgång i handeln med bilar så ser nu bilhandlarna i Luleå att kunderna börjar återvända. Men bilhandeln har förändrats.

Hans Åström, vd Arnes bil, hoppas att coronakrisen ska förändra nybilshandeln och göra den mer digitaliserad.

Hans Åström, vd Arnes bil, hoppas att coronakrisen ska förändra nybilshandeln och göra den mer digitaliserad.

Foto: Reino Jillker

Luleå2020-05-11 05:00

När Tom Dahlqvist, vd på Dahlqvist bil, den 14 mars kom hem från en flera veckors utlandsvistelse så föll försäljningen av bilar. 

– Det var full fart men på torsdagen så märkte jag en förändring. Det var då det skruvades upp i media om social distansering och att inte gå på restauranger. Då tog det riktigt skruv, säger Tom Dahlqvist.

Han är inte ensam inom bilhandeln som upplevt en kraftig nedgång med början i mitten av mars. Mellan 40 och 70 procents minskning av privatbilsförsäljningen uppger flera handlare, men flera vittnar också om att servicedelen inte påverkats.

– Vår verksamhet med service och reparationer är helt oförändrad. Där har vi inte märkt något, så det verkar som att där är det ett helt normalt beteende. Vi får nog vara tacksamma att Sverige inte har stängt ner helt som i andra länder, säger Christoffer Lundström, vd Norrlands bil.

Företagsmarknaden har även påverkats, men på ett annat sätt än privatmarknaden.

– Företagsförsäljningen av personbilar som tjänstebilar håller i sig. Däremot ser vi att hantverkarna, de med upp till 30 anställda, inte längre köper transportbilar utan har börjat hyra dem i stället. De vill inte dra på sig fasta kostnader i tre år då de inte vet när nästa jobb kommer. Har de ett jobb på en månad så hyr de bilarna en månad, säger Hans Åström, vd Arnes bil.

För ungefär en till två veckor sedan började bilhandlarna att se en förändring. Kunderna började komma tillbaka till bilhallarna, om än i liten skala.

– Jag tänker att mentalt hos människor så tycker man att man inte längre behöver skjuta upp ett bilbyte. Man har jobbat hemifrån, man har inte rest utomlands och upptäcker att man har en del pengar över, säger Christoffer Lundström, Norrlands bil.

Bilbranschen står inför ett stort teknikskifte. Intresset för elbilar har ökat och coronakrisen kan påskynda omställningen.

– Trots att bränslepriset är rekordlågt så ser många att man med en elbil inte behöver betala så mycket för bränslet. Vi får fler sådana produkter och vi ser ett ökat intresse för det, säger Christoffer Lundström.

Kundernas beteenden har förändrats. De som kommer för att titta på en bil är mer benägen att köpa. De kommer inte för att titta bara för nöjes skull. 

– Jag är positiv till att nyförsäljningen ska helt bli en onlineförsäljning. Då gäller priset på hemsidan och det är sjyst, säger Hans Åström, Arnes bil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!