BILDEXTRA: Luleås nya biogasanläggning

Här växer den anläggning fram som ska förse Luleås bussar och kommunala tjänstebilar med miljövänlig biogas. "Det blir bra för stadsmiljöns luftkvalitet med mindre utsläpp av växthusgaser", säger projektledaren Hans Moberg, tekniska förvaltningen.

FÖRDELAR. I det här rummet rummet på reningsverket på Udde fördelas gasen till olika ställen. Pannrummet, gaspannan och snart även till den nya biogasanläggningen.

FÖRDELAR. I det här rummet rummet på reningsverket på Udde fördelas gasen till olika ställen. Pannrummet, gaspannan och snart även till den nya biogasanläggningen.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-09-27 11:00

Ute vid Luleås avloppsreningsverk Uddebo har en ny byggnad uppförts under sommaren. Där inne, i den nya biogasanläggningen finns ett myller av rör, kompressorer och reningsprocesser. Bygget, är lite försenat på grund av en utdragen leverans av tryckstegringsfläktar, men beräknas bli helt klart i november.

Tre upphandlingar

Hans Moberg har varit med sedan projektet startade på allvar 2010. Tre upphandlingar (de två första överklagades) senare står han äntligen i den splitternya anläggningen som är den andra i Norrbotten (Boden var först ut med biogas till fordon).

– Det känns väldigt bra och jag är nöjd med bygget. Vi har varit runt och tittat på andra anläggningar i Sverige. Normalt sett levereras sådana här anläggningar i containrar men den här är väldigt servicevänlig när killarna ska ta hand om den, säger Hans Moberg.

Anläggningen kommer producera gas motsvarande 150 liter diesel i timmen. Gasen kommer att levereras med lastbil till LLT:s tankningsstation på Midgårdsvägen.

– Det kommer ta ungefär fyra år innan Luleå har fordonsflotta som kan ta hand om den gas som vi har kapacitet att producera, säger han.

Produktionen av gas tar sin början i avloppsreningsverket. Gasen bildas i rötkammaren – i den process där avloppsslammet stabiliseras. I praktiken är det är alltså det som kommer i avloppet från Luleåborna som i förlängningen ska driva Luleås bussar.

– Under rötningsprocessen bildas metangasen, säger Gunnar Laitamaa, maskinist vid Uddebo reningsverk.

"Hoppas vi slipper köra facklan nu..."

Stora delar av metangasen har hittills använts i avloppsreningsverket för uppvärmning av rötkammare och produktionsanläggning samt elproduktion. Inne i gasfördelningsrummet går ett rör till pannrummet och ett till gasturbinen som producerar el, och snart även ett rör ut ur huset - till nya biogasanläggningen där det ska förädlas till biogas.

Uddebo har hittills producerat mer gas än de kan ta tillvara på och ibland måste de bränna ut överskottsgas i en fackla.

– Det är synd. Förhoppningsvis slipper vi köra facklan nu. Det känns fantastiskt med en splitterny anläggning och att vi tar reda på gasen och samtidigt får en bättre miljö i staden, säger Gunnar Laitamaa.

LLT beräknas kunna tanka den första bussen med biogas i mitten av januari.

Fakta/Biogasanläggningen i korthet

Projektets budget ligger på 54 miljoner och finansieras av Luleå kommun.

Biogasen kommer att användas av upp till 260 av kommunens fordon, och tolv av LLT:s stadsbussar.

Gasen ska levereras med lastbil från Uddebo till tankningsstationen vid LLT:s garage på Midgårdsvägen.

850 000 normalkubikmeter rågas per år räcker till 185-200 personbilar och 10-12 bussar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om