Det var under måndagseftermiddagen som pensionären fick ett samtal från en man som påstod sig vara från Telia. Mannen berättade om en utbetalning på 1200 kr som alla pensionärer skulle få tillbaka, då de betalat för mycket. Målsägaren var först tveksam, men efter ett tag var han övertygad då mannen lät väldigt seriös, enligt honom själv.
– Först ville jag inte ens lyssna. Jag sa att de får skicka en faktura som vanligt, men han sa att de vill betala på en gång direkt till kontot. Han lät så seriöst och jag lät mig övertalas, man är väl för godtrogen antar jag.
När offret sedan slagit in sin säkerhetskod avslutades samtalet, och 30 minuter senare var en större summa pengar borta från kontot. Händelsen är anmäld och nu vill offret varna andra personer från att begå samma misstag.
När Norrbottens media försöker kontakta Telia angående bedragare som utger sig vara dem, hänvisar de till Telekområdgivarna och att det ska vara mer insatta i sådana typer av händelser. Telkområdgivarna finns till för att ge opartisk hjälp till konsumenter och är en icke vinstdrivande organisation som finansieras av deltagande operatörer.
Just detta var Telekområdgivarna inte medvetna om, och de har en handlingsplan för hantering av detta.
– Det är sällan sådana här typer av bedrägerier kan bevisas med ljudfil. Vi behöver en ljudfil för att höra vad som sagts under samtalet. Annars har vi bara kundens beskrivning och den räcker inte då vi är neutrala, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig, Telekområdgivarna.
Men alla spelar inte in sina samtal, och speciellt inte pensionärer?– Nej så är det ju, men annars kan vi inte göra något. För att få rätt i t ex Allmänna reklamationsnämnden krävs det bevisning i form av t ex ljudfil så om det inte finns, kan vi inte lyfta till nätägare för åtgärd.