Rasmus Granberg, 44, driver ett byggföretag till vardags. Under sommarmÄnaderna erbjuder han bÄtturer mellan campingen i Karlsvik och Norra hamn. Det blir 18 turer per dag och vÀdret har stor pÄverkan pÄ kundintresset.
â Ska LuleĂ„ fortsĂ€tta vara sjöstad? FrĂ„gar sig Granberg.
Han menar att bÄttrafik Àr en viktig del av LuleÄs stadsbild och att hans bÄtturer borde fÄ bidrag av kommunen, dÄ det huvudsakligen Àr turister som Äker med honom.
â 95% av alla som Ă„ker Ă€r inte frĂ„n Sverige. Jag vill inte bara sĂ€lja en transport utan Ă€ven en upplevelse. UngefĂ€r 10% av de som Ă„ker med gör det endast för upplevelsen. Jag tror mĂ„nga uppskattar att det Ă€r en gammal trĂ€bĂ„t istĂ€llet för aluminiumbĂ„t med tak.
Ett mothugg Granberg ser mot sin bÄt Àr miljöaspekten, att turbÄtar borde drivas pÄ miljödiesel eller batteri vilket hans bÄt inte gör.
â NĂ€r det gĂ€ller batteri mĂ„ste det ju Ă€ndĂ„ vara bĂ€ttre att ta hand om det som finns Ă€n att skrota gamla grejer för att bygga nya batteribĂ„tar i aluminium.
UngefÀr 70 biljetter behövs pÄ en dag för att verksamheten ska vara ekonomiskt hÄllbar, vilket inte Àr ett problem nÀr vÀdret Àr bra. Men nÀr regnet kommer sinar intresset. DÀrav ser han en möjlighet för kommunen att sÀtta en fast tidtabell som han kan köra med ekonomiskt stöd frÄn kommunen.
â Om kommunen inte ger nĂ„got stöd dĂ„ Ă€r det bara att gilla lĂ€get, men dĂ„ slutar jag med den hĂ€r turen.