Båtägare är kritiska till båtskatt

Åtgärdsförslaget om båtskatt välkomnas inte av båtägarna. ”Jag tycker att det är fördjävligt. Vi betalar redan skatt”, säger Mikael Enevi.

”Jag tycker att det är fördjävligt. Vi betalar redan skatt. Det är inte nödvändigt att vi ska betala båtskatt eller registrera våra båtar. Motortillverkare får väl göra bättre motorer till oss”, säger Mikael Enevi.

”Jag tycker att det är fördjävligt. Vi betalar redan skatt. Det är inte nödvändigt att vi ska betala båtskatt eller registrera våra båtar. Motortillverkare får väl göra bättre motorer till oss”, säger Mikael Enevi.

Foto: Kirsi Poikela

Luleå2019-07-13 06:00

Carl-Gunnar Hagnelöv har varit båtägare i trettio år och har stuga på Sandön och är beroende av sin båt. Han upplever inte att ett båtregister är ett dåligt förslag, men ifrågasätter båtskatt som en åtgärd.

– Det måste finnas en motivation till varför man ska ha båtskatt, säger han.

Tror du att det skulle göra någon skillnad?

– Det är klart att det kan påverka säkert ett antal. Det beror på hur stora summor det blir.

Ska inte båtägare ta ansvar för miljön?

– Båtägarna borde få samma möjligheter som bilarna i framtiden, att man inte ska bli begränsad så att man inte har råd att använda båt. Då vore ju Sverige fattigt om vi inte hade råd att köra båt i ett land med skärgård och som är ett båtland.

Lars Jönsson som har stuga i skärgården är tveksam till att införandet av båtskatt har någon påverkan.

– Det tror jag väl kanske inte. Möjligtvis för de som har båtar bara för nöjesåkning. Det är nog något vi vackert bara får tugga i oss, säger Lars Jönsson.

Kan rapporten användas som ett underlag för att driva igenom exempelvis en riksdagsmotion på båtskatt?

– Jag tänker att det är precis sån här information som behövs för att fatta ett beslut politiskt. Det är en början att kartlägga problemet och sen kan man ha en politisk diskussion om hur vi gör det bättre. Ska vi försöka med frivillighet eller ska vi lägga på skatter eller ska det vara regleringar? Men det första steget är att få ut kunskapen om hur stort problemet är, säger Sofia Wikström.

Det är de gamla tvåtaktsmotorerna som är de största utsläppsbovarna.

– Då kanske man skulle kunna med styrmedel på något sätt antingen genom morötter eller med piskor få folk och gå över till i alla fall fyrtaktare och mer miljövänligare bränslen.

Förslaget om båtskatt är kopplat till koldioxidutsläpp, andra miljögifter och giftiga bottenfärger. Men i Norrbotten utgör gifter från bottenfärger inget miljöproblem enligt Sofia Wikström. Hon vill inte heller utmåla utsläpp från fritidsbåtar som ett stort problem i Östersjön.

– Vi har mycket större utsläppare av både miljögifter och näring och större problematik kopplat till andra verksamheter, exempelvis industrier och jordbruk, men just i kustområdet är det inte så mycket andra verksamheter. Där kan det bli lokalt, att fritidsbåtar faktiskt är de som har störst påverkan. Då kan man lyfta det och fråga sig hur man ska ställa sig till det. Vad får det kosta för miljön?

”Jag tycker ju inte om det så klart, man vill ju inte ha fler utgifter. Man är ju bara egoistisk och miljömässigt så tror jag att det finns saker som skulle kunna vara mer effektiva än det här med småbåtskatt, säger Carl-Gunnar Hagnelöv.
”Jag tycker ju inte om det så klart, man vill ju inte ha fler utgifter. Man är ju bara egoistisk och miljömässigt så tror jag att det finns saker som skulle kunna vara mer effektiva än det här med småbåtskatt, säger Carl-Gunnar Hagnelöv.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om