Barnens skattjakt gav flygplansfynd

Skattjakten vid sommarhuset gav ett ovanligt fynd: En huv från en Draken-cockpit.- Sannolikt från mitt haveri, säger Anders Lefvert, pensionerad flygare i Luleå.

Anders Lefvert sköt ut sig ur Draken-flygplanet 1967. FOTO: Stefan Englund

Anders Lefvert sköt ut sig ur Draken-flygplanet 1967. FOTO: Stefan Englund

Foto: Stefan Englund

LULEÅ2010-08-06 05:51
Det var familjen Tengstrand som drog ut på skattjakt utanför sommarhuset i Örvalla, utanför Skyttorp i Uppland, och som gjorde det ovanliga fyndet.
Bakom vedboden grävde Agnes, 7 år, och Mattias, 10 år, först upp några burkar och ett brunnslock. Sedan fanns där också ett större
föremål med svarta lister.
Efter två dagars grävande var
föremålet frilagt: en cockpithuv från stridsflygplanet Draken. Pappa Joakim Tengstrand kunde med internets hjälp identifiera föremålet.
Det visar sig nu att Draken-huven kan ha tillhört det flygplan från
F 16 i Uppsala som havererade den 18 januari 1967.
- Troligen huven från mitt flygplan. Några andra haverier i det området har inte skett, säger Anders Lefvert, pensionär och nu bosatt i Södra Sunderbyn.
Motorn stannade
Det var den 18 januari 1967 som Anders Lefvert tvingades skjuta ut sig sedan motorn stannat i Drakenflygplanet.
- Orsaken var ett slitet tanklock. Jag fick helt enkelt motorstopp.
När Anders Lefvert kom ner under molnen, hängande i fallskärmen, såg han hur flygplanet kraschade mot järnvägen Gävle-Uppsala.
Hans egen landning blev som en Gevalia-reklamfilm.
- När jag kom nedsinglande hamnade jag intill en bondgård, gjorde en redig kullerbytta utanför köksfönstret. Bondmoran stod precis vid fönstret, öppnade det och frågade hur det gick. Sedan frågade hon om jag ville ha en kopp kaffe.
- Ja, tack sa jag, men först vill jag låna telefonen, ringa F 16 och berätta var jag är.
Redan dagen efter var Anders Lefvert i luften igen, läkarundersökt och bakom spakarna i ett annat flygplan.
- Divisionschefen på F 16 var en gammal journalist, Han raggade ihop journalister och fotografer. Sedan fick jag flyga över nedslagsplatsen medan journalisterna
fotograferade. Det måste ha varit lite nyhetstorka.
Serienumret ska undersökas
Haveriet orsakade stopp i tågtrafiken innan flygplansvraket bärgats och järnvägens kontaktledning
reparerats.
- Från F 16 letade man huven från flygplanet, men den hittades aldrig. Den hade säkert hamnat minst ett par kilometer från haveriplatsen, säger Anders Lefvert.
I Anders Lefverts långa karriär i flygvapnet var det enda gången han tvingades skjuta ut sig.
- Det har blivit en massa nödlandningar, men det ultimata är att rädda sig med katapultstol. Det var en kanon, tuffare utskjutning än med dagens raketstol. Det var viktigt att man satt rätt. Nu har jag sjunkit ihop en halv centimeter, men jag vet inte om det berodde på utskjutningen 1967, säger han.
Uppsala garnison har tagit hand om fyndet i familjens Tengrots trädgård och ska undersöka om cockpithuvens serienummer överensstämmer med det havererade flygplanets.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om