Banverket går till botten om sjöfarten

Banverket gör nu en särskild fördjupad studie om hur Norrbotniabanans infart till Luleå kommer att påverka sjöfarten.

Det här är den sträckning av Norrbotniabanan som Banverket tänker sig från södra Gäddvik in mot Luleå centrum

Det här är den sträckning av Norrbotniabanan som Banverket tänker sig från södra Gäddvik in mot Luleå centrum

Foto:

LULEÅ2010-02-18 18:38
- Vi tar till oss de synpunkter som har kommit in och ser att det finns skäl att studera konsekvenserna djupare, säger Banverkets utredningsledare Malin Fahller i ett pressmeddelande.
Den järnvägsutredning som ställts ut för delsträckan Södra Gäddvik-Luleå visar tre möjliga korridorer för Norrbotniabanans infart till Luleå.
Den östra korridoren via Hamnholmen ger, enligt Banverket, den största nyttan av alla alternativ. Den ger möjlighet till genomgående trafik och järnvägsförbindelse med Kallax flygplats.
Men det som är bra för järnvägstrafiken är inte lika bra för sjöfarten. En järnvägsbro mellan Hamnholmen och gamla SSAB-kajen innebär ett hinder för stora fartyg. Isbrytarna kommer inte att kunna använda nuvarande kajplats.
I den fördjupade studien av alternativ öst ska konsekvenserna för sjötrafiken belysas. Ett nytt kajläge för isbrytarna ska studeras och även placeringen av järnvägsbron och om korridoren för den kan smalnas av.
Till sommaren ska den fördjupade studien vara klar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om