Banbygge välsignas - men börsen är tom
Norrbotniabanan välsignades av Banverkets ledning när den i går besökte Norrbotten på inbjudan av landshövding PO Eriksson.
Så här såg det ut när Setras vd Kent Torwald i april i fjol mötte arga Seskaröbor. Nu slutar han som vd. FOTO: Anneth Eriksson
Foto: Anneth Eriksson
Men det är samtidigt en klen tröst för järnvägsivrarna när börsen är tom.
- Problemet är ekonomin. Det här är ett projekt som går på 20-25 miljarder kronor och någon finansiering finns inte. Först måste en rad andra projekt slutföras, summerade Banverkets styrelseordförande Mats Hulth.
Och några utsikter om att snabbt få fram statliga pengar ser inte Mats Hulth. Ett snabbt förverkligande av banbygget kan endast komma till stånd om det sker en samordnad finansiering med regionala aktörer, förklarade han.
- Och jag vet att det jobbas med detta. Kan finansieringen skyndas på så är det fullt möjligt att Norrbotniabanan kan stå klar att användas 2020.
EU-pengar?
Minoo Akhtarzand pekade på ytterligare en tänkbar finansiering.
- Vem vet, kanske det i slutändan blir möjligt att få loss EU-pengar till det här projektet.
Mats Hulth varnade samtidigt för att sätta Norrbottniabanan mot andra projekt i landet, till exempel tunnel genom Hallandsåsen. På den punkten fick han medhåll av landshövding PO Eriksson.
- Vi ska med egna argument ro det här i land.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!