Det svenska företaget Opus group har köpt 70 besiktningsstationer för 375 miljoner kronor (se faktaruta).
I Norrbotten berörs fem av Svensk bilprovnings 17 stationer - i Boden, Kalix, Kiruna, Piteå (Öjebyn) samt Storheden i Luleå.
- Vi har haft att göra med Opus group under lång tid. De har levererat utrustning till oss. Ett svenskägt företag känns tryggare än om det skulle vara ett riskkapitalföretag från Östeuropa, säger platschefen Anders Henriksson på Storheden.
"Tillräckligt optimerade"
Enligt Anders Henriksson känner de 13 anställda på Storheden ingen oro över att ägarbytet ska innebära personalnedskärningar.
- Vi är redan tillräckligt optimerade och slimmade. Det här är tvärtom en lättnad för de flesta.
Och Magnus Greko, koncernchef för Opus group, intygar att det inte finns några planer på uppsägningar.
- Vi har inga personalneddragningar planerade. I femårsplanen räknar vi snarare med fler anställda i Luleå, Boden och Kalix. Det kan möjligen vara knepigare för stationerna inåt landet, säger Magnus Greko.
Opus group tar i praktiken över de aktuella stationerna i "oktober-november".
- I första skedet blir det "business as usual". Vi skruvar ned skyltarna på taket, sätter upp våra egna. Kanske lite nya kläder också. Men vi ligger kvar i Svensk bilprovnings IT-system och bokningar sker via deras hemsida under övergångsperioden.
Kan inte vinstkraven skärpas?
- Det är klart att vi ska leverera vinst. Men vi sparar mest på det nya, effektivare IT-system som vi har färdigt inom två år, säger Magnus Greko.
Varning
Flera debattörer, däribland S-riksdagsmannen Leif Pettersson i Boden, har varnat för konsekvenserna av bilbesiktningens avreglering.
Enligt Pettersson skulle en effekt bli att besiktningen av tunga fordon riskerade att försvinna från Norrbotten.
Magnus Greko avfärdar farhågorna.
- Våra analyser visar tvärtom att de tunga besiktningslinorna är värdefulla och kommer således inte att avvecklas.
Däremot avser Opus group att anpassa verksamheten mer efter kundernas villkor.
- Det kan bli längre öppettider under högsäsong i april-maj. Vi kommer också se över prisbilderna. Jag kan till exempel tänka mig lägre priser om man bokar i god tid eller besiktar när det är låg beläggning.
Priskrig i Luleå, där Svensk bilprovning driver sin andra station vidare på Mjölkudden?
- Inte omöjligt. Det är kundens efterfrågan som styr och prisbilden är fri. Blir det ont om kunder i Luleå får vi sänka priserna, säger Magnus Greko.