– Den situation som uppkommit är fullständigt oacceptabel, säger han.
Projektet, där Luleå investerat drygt 50 miljoner kronor, har drabbats av tekniska problem både i produktionen och i samband med tankningen av LLT:s bussar.
För ett år sedan kom Kommunrevisionen med svidande kritik mot styrningen av projektet. Och nyligen har LLT köpt in 15 dieselbussar, som en följd av att stadsbyggnadsnämnden och bolaget trots en långvarig förhandling inte nådde samsyn när det gäller priset.
Läs mer: Hård kritik mot Luleås biogas
– LLT måste givetvis få ekonomisk kompensation. Här har vi ett 100-procentigt helägt bolag som inte känner att det har stöd från kommunen. Det är ju helt sjukt att man får kravet att köra med biogasbussar men att det inte följer med några pengar. Det visar på bristande förståelse och bristande engagemang.
Läs mer: Luleås matavfall kan bli biogas
Läs mer: LLT köper dieselbussar - trots jättesatsning på gas
Nyberg är kritisk till stadsbyggnadsnämndens agerande, och menar att kommunledningen skickar halvhjärtade signaler.
– Det är som att man fått något konstigt i knät som man inte vet vad man ska göra med. Ändå är biogasen ett beprövat och vida spritt bränsle i Sverige.
Satsningen på biogas i Luleå har sitt ursprung i en motion från MP 2010.
– Biogasen är inget stickspår. Den är lokalproducerad och det finns en massa fördelar med att hålla i den i framtiden, både ekonomiska och miljömässiga.
Nyberg lyfter bland annat fram Luleås dåliga luft.
– Luleå kommun har skrivit under Borgmästaravtalet och satt målet att minska koldioxidutsläppen med 60 procent till 2030. Då måste vi också agera i enlighet med det.
Läs mer: Protokoll avslöjar tvisten om biogas
Samtidigt kommer signaler om att flera kommuner avvecklar sin satsning på biogas. Jönköping, Lidköping och Skövde tillhör dem, och Göteborg vacklar. Allt enligt en kartläggning som tidningen Dagens samhälle gjort.
Och i Luleå planerar LLT att köpa in elbussar.
– Biogasen har behäftats med många bakslag och med ett högre oljepris hade den haft en mycket attraktivare situation. Men jag är övertygad om att den tillhör framtiden som ett av flera olika förnybara drivmedel. Nu när vi byggt upp ett system och investerat stora pengar måste vi få avsättning för biogasen. Om vi politiker först beslutat att LLT ska köra på mer förnybart bränsle, så måste vi också se till att tankningen fungerar och att LLT får kompensation för ökade kostnader.
Läs mer: Därför nobbar bensinbolagen biogas
Stadsbyggnadsnämndens ordförande Lenita Ericson (S) har tidigare berättat att en ny affärsplan ska tas fram och klubbas innan sommaren.