Thamali Jayawickrama sätter sig tillrätta bakom ratten och är redo för ännu en körlektion. Hon är en av de som valt att ta körkort för bilar med automatväxel.
– Egentligen så provade jag att köra med manuell växel några dagar men det var svårt, speciellt i rondellerna, så jag tänkte att varför ska jag göra det svårt för mig. Så jag bytte till automatväxel, säger hon.
Enligt färsk statistik från Trafikverket så är andelen av de, i Norrbotten, som väljer att ta körkort för automatväxlade bilar 28,2 procent, jämfört med 45,2 procent för hela landet. 2022 var andelen 38 procent för Sverige och 20 procent för Norrbotten. En ökning alltså.
– Det ökar allt eftersom, men lyssnar man på våra kollegor i inlandet så är det fortfarande mycket manuellt där, säger Anders Näslund vid Ranheimers trafikskola.
Att antalet automatväxlade bilar ökar gör också att allt fler väljer att ta körkortet enbart för automatväxel. En trend som fick Tommy Helin på Trafikverket i Luleå att öka andelen automatväxlade bilar för uppkörningarna.
– För två år sedan hade vi två automatväxlade bilar. Nu ha vi 13 automatväxlade och sju manuella.
Att trenden ökar för automatväxlade bilar har fått bland annat Sveriges trafikutbildares riksförbund att reagera. I slutet av maj skrev man i ett remissvar på kommissionens förslag om ett nytt körkortsdirektiv, att man vill stryka villkoret "automat" på körkortet. Går inte det så kan de acceptera EU:s förslag att man med sju timmars utbildning eller prov kan stryka villkoret "automat".
Innan ett nytt EU-direktiv implementeras, vilket kan ta tid, så krävs det en uppkörning för manuellt växlade bilar.
– Jag tycker man ska ta sitt körkort med automatlåda. Då övningskör man oftare i en säkrare och mer miljövänlig bil samt har mer tid till samspel och trafiksäkerhet när man slipper växlingen. Om man sedan vill uppgradera till ett manuellt körkort så tar man ett foto hos oss och bokar en ny tid för uppkörning. Då upphäver man villkoret, säger Tommy Helin, Trafikverket.
För Thamali Jayawickrama handlade valet av automatväxel också om ekonomi.
– Om jag valt manuellt så hade jag behövt ta fler körlektioner och det hade blivit dyrare, säger hon