Det närmaste dagarna kommer vinden att driva upp is mot hamnarna i Luleå och Karlsborg och säsongen för isbrytarna startar, säger Amund Lindberg, driftledare på Sjöfartsverkets isbrytarledning.
– Det har varit en kall höst och isen har byggts på gradvis. Just nu är det riktigt kallt, mellan -20 och -30 grader längs övre norrlandskusten, säger Lindberg.
Sedan 16 december är det trafikrestriktioner för hamnarna i Bottenviken. Vilket innebär att endast de fartyg som uppfyller villkoren i restriktionerna, att de klarar av isförhållandena, får assistans av isbrytarna.
– Två finska isbrytare har redan inlett säsongens isbrytararbete i Bottenhavet. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav, säger Lindberg.
Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.