Atle lämnar hamnen

Under onsdagen lämnar isbrytaren Atle Luleå därmed är vinterns isbrytningssäsong igång.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2017-01-05 20:27

Det närmaste dagarna kommer vinden att driva upp is mot hamnarna i Luleå och Karlsborg och säsongen för isbrytarna startar, säger Amund Lindberg, driftledare på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

– Det har varit en kall höst och isen har byggts på gradvis. Just nu är det riktigt kallt, mellan -20 och -30 grader längs övre norrlandskusten, säger Lindberg.

Sedan 16 december är det trafikrestriktioner för hamnarna i Bottenviken. Vilket innebär att endast de fartyg som uppfyller villkoren i restriktionerna, att de klarar av isförhållandena, får assistans av isbrytarna.

– Två finska isbrytare har redan inlett säsongens isbrytararbete i Bottenhavet. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav, säger Lindberg.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Fakta om Atle:

Atle är en av de fem statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Hon är byggd 1974 av OY Wärtsilä AB i Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik de senaste åren.

• Längd: 104,7 meter

• Bredd: 23,8 meter

• Djupgående: 8,30 meter

• Deplacement: 7800 ton

• Isbrytningskapacitet: 1,2 meter jämn is i tre knops fart

Källa: Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om