Helt orimligt är influeraren som helst vandrar i skogen

Det är lätt att veta att man kommit rätt när två stora, svarta hundar kommer ut på Åsa "Helt orimligt" Jonssons farstu med viftande svansar. Det tar en stund för Åsa att få de två hundarna, som ofta är huvudpersoner i influencerns videos, att lugna ned sig.

Åsa Jonsson och labradoren Herman, som ofta får vara med i hennes populära videos.

Åsa Jonsson och labradoren Herman, som ofta får vara med i hennes populära videos.

Foto: Maja Stridsman

Luleå2024-07-20 11:00

Under rundturen i den ljusa lägenheten som Åsa Jonsson bor i med sin sambo och bonusdotter visar Åsa upp all inredning med hundtema. Ett exempel är en prydnad där det står "allt du behöver är kärlek och en hund".

– Sammantaget är de här två mina bästisar, jag vill vara med dem hela tiden. Mina underbara, busiga pojkar, säger Åsa och ger labradoren Herman och flatcoatedretrievern Nemo varsin klapp.

undefined
Åsa Jonsson har mycket inredning med hundtema i sitt hem.

Åsa Jonsson laddade hösten 2021 ned Tiktok på bonusdotterns begäran.

– Först var jag tveksam, men jag laddade ned appen och började dela saker ur min vardag. Sen exploderade det bit för bit, berättar hon.

Nu är hon uppe i nästan 90 000 följare på Tiktok och drygt 65 000 på Instagram, som hon skaffade under 2023. På sociala medier kallar hon sig "Helt orimligt".

– He' e enkelt, he' e vardag, he' e humor, he' e hund, he' e Norrbotten. Det som genomsyrar innehållet är att jag inte förskönar något, jag delar helt enkelt saker som de är, säger hon om innehållet i sina videos.

– Jag hade verkligen ingen plan innan. Allt började som en kul grej och har fortsatt som en kul grej. Jag menar, jag sitter och redigerar videorna på min mobil vid köksbordet, säger Åsa om att hon numera kan titulera sig som influencer.

– Jag fattar inte att folk säger att jag är en influencer, det känns så konstigt. Jag bara: är jag? Jag har inte landat i uttrycket så att säga, även om jag fattar att jag är en. Jag känner mig som "hon som håller på med sociala medier och har hundar och pratar Arjeplogmål".

undefined
Åsa Jonsson och labradoren Herman, som ofta får vara med i hennes populära videos.

Just sin dialekt är något som hon har fått mycket uppmärksamhet för i sina kanaler. Åsa är uppväxt i Arjeplog och talar Arjeplogmål. Vid 22-års ålder flyttade hon till Luleå för att studera psykologi, där hon blev kvar.

– Vi har stuga i Arjeplog och där är jag jättemycket. Min livsplan är att jag ska bo där i framtiden. Jag brukar säga halvt på skämt, halvt på allvar, att jag mest av allt bara vill gå i skogen med mina hundar. Det är så jag vill leva mitt liv. Men det är inte en käft som vill betala mig för det, ler Åsa och tar en tugga av sin mammas hembakta kanelbullar.

På frågan om huruvida det varit en dröm att bli influencer eller inte börjar Åsa Jonsson skratta väldigt mycket.

– Nej! Det är ingen som trodde att jag skulle bli det - jag var extremt blyg när jag var liten. Jag tog ingen plats överhuvudtaget när jag växte upp. Det är nog en chock för många att det blev så här.

Har du någon gång funderat på att sluta med sociala medier?

– Jag har aldrig tänkt att jag ska sluta. Vänta ett ögonblick, säger Åsa och vänder sig mot Herman, som har ställt sig med frambenen på en köksstol och tittar intresserat på bullarna som står framdukade.

– Nemo, ligg. Nu får du slut håll på! Ligg!

– Vart var vi nu? Sluta med sociala medier, juste. Nej, det har jag aldrig varit sugen på. Men det är för att är så sjukt snälla människor som följer mig. Allt har ju bara varit kul. Jag vet ju att det finns många som får utstå hat och otrevliga saker, men jag har varit helt förskonad. Det är jag väldigt tacksam för.

undefined
Åsa Jonsson leker med hunden Nemo.

Hur går dina tankar kring samarbeten på sociala medier?

– Det är något som jag har starka åsikter kring och är väldigt restriktiv med, börjar Åsa, innan hon återigen måste avbryta sig för att säga åt den nyfikne Nemo, som nu buffar på matte med en gul leksaksboll.

– Okej, nu börjar vi om. Jag har ett vanligt jobb, mina sociala medier är ju inte min huvudsakliga inkomst. Jag vill att det ska vara lokalt och kännas genuint om jag ska göra samarbeten. Och att de jag samarbetar med ska ha bra villkor och bedriva verksamhet som jag faktiskt stödjer.

Förutom att publicera innehåll på Instagram och Tiktok och jobba heltid har Åsa Jonsson andra bollar i luften.

– Jag har bland annat föreläst lite och så har jag och min syrra startat en podd, som vi spelar in i hennes klädkammare.

Något Åsa också nyss börjat med är att sätta upp mål för sina sociala medier.

– Jag har en förhoppning att nå 100 000 följare på Instagram innan årets slut, går det vägen måste jag slå till med ett exceptionellt stort firande. Jag har ju mina internetkompisar, som jag kallar mina följare, att tacka för den här resan. Sedan kommer jag att skaffa en hund till, men det ligger nog ett tag framåt.

Åsa Jonsson

Driver instagramkontot "Helt orimligt" och podden Hörrujejje där Arjeplogmålet får stort utrymme.

Ledorden för innehållet är enkelt, vardagligt, humoristiskt och Norrbotten och flödet får man också följa hundarna Herman och Nemo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!