UF står för Ung företagsamhet och är en utbildning i företagande för gymnasieelever. Elever får under ett år driva ett eget företag, ett UF-företag, med riktiga varor och tjänster. De startar, driver och avvecklar til slut företaget. Varje år arrangeras en UF-mässa för alla UF-företag i länet och vinnare koras i olika klasser. Att bli utsedd till Årets UF-företag är det finaste och innebär att det företaget får representera Norrbotten på SM för ungdomsföretag som i år arrangeras i Stockholm 26-27 maj.
Årets företag Carbonic drivs av Emma Supponen Isacsson, Jens Lahti och Daniéla Hedström som är elever på Norrlands Entreprenörsgymnasium i Luleå. NSD får kontakt med Emma Supponen Isacsson som är ekonomichef i företaget. Hon är hemlighetsfull när hon berättar om företagets produkt.
– Vi har ingen produkt ännu och den är lite lite hemlig ännu. Men det handlar om ett nytt sätt att kolsyra vatten. Det kommer att underlätta för dem som älskar kolsyrat vatten, säger hon.
Målet är att få fram en världsprodukt och domarna på årets UF-mässa trodde att de tre unga företagarna kommer att lyckas med det.
Emma Supponen Isacsson berättar glatt att Carbonic har blivit intaget i ABI, Arctis Business Incubator, som är en del av Aurorum Science Park i Luleå.
– ABI tar in företag som står i startgroparna och hjälper dem tills de rullar på av sig själva. Vi är de yngsta som någonsin blivit intagna där. Jens är inte ens 18 år ännu, Daniéla och jag är det, säger hon.
Nu ska Carbonic ge järnet för att få fram en testprodukt att presentera på SM i slutet av maj.
– Där ska vi fylla en monter som är tre gånger så stor som den vi hade på UF-mässan. Vi har mycket att göra, säger Emma Supponen Isacsson.
På UF-mässan utsågs Carbonic också till vinnare i klasserna hållbar utveckling och Årets logotype. Storslam alltså!