Klarna har tillsammans med SIFO tagit tempen på svenskarnas inställning till löning för att ta reda på vad svenskarna köper direkt när pengarna kommer in på kontot - och vad de allra först sparar in på när lönen börjar ta slut.
För många har väntan på lönen känts extra lång under januari efter den utgiftstunga perioden i slutet av året med shoppingintensiva perioder som Black week, julhandel och mellandagsrea samt resor, mat och andra festligheter under jul- och nyårsfirandet.
– När lönen nu kommer kan det bli svårare att ta sig fram livsmedelsbutiken än på köpcentret med tanke på att livsmedel är det första som mer än hälften av svenskarna väljer att spendera pengar på, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende i ett pressmeddelande.
Men det är inte bara i januari som många upplever att pengarna börjar sina mot slutet av månaden. Även om 84 procent av de yrkesverksamma som deltog i Klarnas undersökning uppgav att pengarna räcker till hela månaden, upplevde var sjunde svensk att de inte gör det. Det är framförallt kvinnor som upplever att pengarna inte räcker till, och ofta överför pengar från sitt sparkonto i slutet av månaden.
Digitala betalningsmetoder är också på frammarsch, och de traditionella kreditkorten är mindre populära bland yngre konsumenter. Anledningarna till detta är flera.
– För många har det traditionella kreditkortet spelat ut sin roll och de yngre generationerna har ofta en negativ inställning till kredit överlag. Det är för att möta dessa förändrade behov, vi har tagit fram ett betalkort som erbjuder personlig anpassning och flexibla betalsätt. Konsumenten ställer själv in vilka belopp som ska dras direkt från kontot eller samlas på en månadsfaktura. Att skapa smidiga köpupplevelser samtidigt som vi hjälper våra kunder att få en god överblick och kontroll över vardagsekonomin är viktigt för oss då vi ser att konsumenterna efterfrågar detta”, säger Viveka Söderbäck.