- Vi har pratat om den här bakelsen i tre år nu, säger Ulf Sundgren, ägare till Trend Café. Som en del av Luleåkalasets tioårsjubileum lanseras Kalasbakelsen i samarbete med Trend Café, Gammelstads konditori, Holms konditori och Condis.
- Det som är ganska häftigt är att en del av pengarna går till Barncancerfonden. Förhoppningsvis blir det en återkommande grej, nästa år kanske pengarna går till Läkare utan gränser eller Min stora dag, säger Ulf Sundgren.
Påminner om Änkan
Till smaken påminner den om bakelsen Änkan, tycker bagarna bakom skapelsen. Varje dag har de som köper Kalasbakelsen möjlighet att vinna ett helgpass till Luleåkalaset.
- Oddsen för att vinna är ganska stora, säger Margit Eklund på Luleå expo.
Luleåkalasets tioårsjubileum kommer även att uppmärksammas med ett utökat programutbud och jubileums-fyrverkeri.