En vårdcentral remitterade kvinnan, som drabbats av vänstersidig ansiktsförlamning, till öron-näsa-hals-mottagningen vid Sunderby sjukhus. Där sattes en kortisonbehandling in. Men då den unga kvinnan inte blev bättre togs beslut om magnetröntgen. Hon fick besked att den skulle utföras inom 6-8 månader.
Då kallelsen uteblev försämrades 19-åringens tillstånd.
Efter nio månaders väntan och påtryckningar från kvinnan sida fick hon besked om att magnetröntgen skulle utföras inom en månad.
Röntgensvaret visade på ett misstänkt meningeom (långsamt växande tumör/svulst. Kvinnan skickades till ett annat sjukhus för operation av den godartade tumören.
Händelsen har fått till följd att den berörda kliniken vid sjukhuset gjort en Lex Maria-anmälan. Detta för att bland annat planering av återbesök saknades och för att kvinnan fick träffa många olika läkare. Vidare fick hon aldrig någon remissbekräftelse. Dessutom fanns det brister i dokumentationen.
Socialstyrelsen anser att vårdgivaren vidtagit de åtgärder som krävs för att förebygga att patienter drabbas av vårdskada. Bland annat har sjukhuset beslutat sig för att införa ett system där remissbekräftelse skickas ut direkt. Dessutom ska gemensam bokning av alla kameror införas.
Socialstyrelsen riktar viss kritik mot att kvinnan upplevt brister i bemötande och information och tvingats genomgår en plågsam process som påverkat hennes vardag. Några åtgärder är dock inte aktuella från Socialstyrelsens sida, som valt att avsluta ärendet.