När redovisningen för första kvartalet för LKAB släpptes timmarna före årsstämman så kunde man konstatera att det 76 dagar långa tågstoppet till följd av urspårningarna vid Vassijaure drabbat bolaget hårt.
Rörelseresultatet för koncernen minskade från 5,2 till 1,4 miljarder kronor. Det operativa kassaflödet för kvartalet blev negativt, –1,5 miljarder kronor. Nettoomsättningen för verksamheten blev 5 471 miljoner kronor, jämfört med 11 955 miljoner kronor för samma period året innan.
– Hela norra omloppets intäktsström ströps under en natt. Allt annat är egentligen lika från tidigare, med ett undantag. Det var att vi var tvungna att lägga på hög istället för att leverera till Narvik. Så det visar hur extremt beroende vi är av vår järnvägstransport, säger Jan Moström, vd och koncernchef för LKAB.
Anders Borg tillträder nu som ordförande i ett LKAB som står inför stora utmaningar.
– Göran Persson lämnar nu med en fyrdubblad malmreserv och ett tredubblat resultat, så vi har en väldig grund för verksamheten. Vi har en större malmreserv än bolaget har haft någonsin. Det är klart att både jag och LKAB vill ha en ordentlig investering i infrastrukturpropositionen. Ska vi skala upp produktionen och komma upp över 35 miljoner ton, då måste kapaciteten på Malmbanan finnas där och det måste fungera, säger han.
På kort sikt ser Jan Moström tre åtgärder för att kunna lösa problemen.
– Något som vi kan göra själva är att hantera vår egen personal och rullande materiel på ett sådant sätt att vi inte missar tågtider. Det andra är att vi tillsammans med Trafikverket kan planera allt underhållsarbete så att vi får ut maximalt av det till ett minimum av påverkan på järnvägstrafiken. Det tredje är att vi kan inte köra pellets med lastbil, men man kan köra persontrafik på väg. Vi måste hitta en så bra lösning under den period vi bygger upp kapacitet så vi kan leverera våra produkter, säger han.
För att kunna flytta över persontrafiken på Malmbanan till väg behöver LKAB komma överens med Trafikverket.
– Vad vi jobbar med nu är att vi har erbjudit oss att leverera ett förslag till lösning, där vi säger vad vi är beredda att göra. Det förslaget lägger vi till Trafikverket under våren. Så snart som möjligt och då helst före juni, säger Jan Moström.
Ett stort problem för LKAB är att det är långa perioder av underhåll på Malmbanan under sommaren som gör att bolaget inte kan leverera malm fullt ut. Det måste tas igen under vintern.
– Det är en årscykel vi måste hantera. Får vi en störning, till exempel ett signalfel, så fortplantar det sig över hela banan och vi tappar då kapacitet. För att trafiken ska må bra så ska vi ligga på omkring 60 procents utnyttjande, men vi ligger väsentligt högre. Kan vi sänka nyttjandegraden genom att flytta persontrafiken till väg, så skulle risken för störningar minska, säger han.
På lång sikt ser Jan Moström dubbelspår som en nödvändighet.
– Vi ska väsentligt öka volymerna från Kirunasystemet. Då måste vi bygga mötesplatser som är början på ett dubbelspår. För det kommer jag att kräva helt andra lösningar än de vi ser idag, säger han.