Incidenten inträffade kring klockan 22.45 under måndagskvällen. Ett ambulansflygplan av typen Hawker beach king air 200 - med två piloter och en sjukvårdare ombord - hade precis lyft från Luleå flygplats och skulle till Umeå när eld skymtade från flygplanets vänstra motor.
- Piloterna upptäckte att det slog ut lågor och gnistror och slog larm direkt. Det var aldrig någon dramatik, säger insatsledaren Stefan Nyberg, F 21.
Motorerna påslagna
Piloten valde direkt att avbryta färden och vände tillbaka till flygplatsen i Kallax med båda motorerna påslagna.
På plats vid nödlandningen var räddningstjänsten på F21.
Vet ni någonting om brandorsaken i nuläget?
- Nej, det får teknikerna svara på.
Kan haveriet sättas i samband med askmolnet från Island?
- Nej. Det kan uteslutas eftersom propellerplanet befann sig på så låg höjd. Sen är det främst plan med jetmotorer och turbiner som kan drabbas av askan, säger Stefan Nyberg, F 21.
"Piloten gjorde rätt"En besiktning av propellernmotorn har utförts. Enligt Jan Viklund, teknisk chef för Scandinavian air ambulance, har eldflammorna uppkommit i samband med den normala förbränningsprocessen i motorn.
- När ett flygplan av den här typen startar med full effekt i mörker kan det ibland se ut som att det brinner i motorn. Piloten gjorde ändå helt rätt som gick ned för landning, säger Jan Viklund, Scandinavian air ambulance.
Flygplanet tas åter i bruk under tisdagen.