Det visar en fördjupad utredning som Luleå kommun gjort och som nu ska lämnas över till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Socialförvaltningen ser allvarligt på det inträffade, uppger Anna Fors, verksamhetschef för vård och omsorg.
– Det finns tydliga rutiner för hur hemtjänsten ska hantera situationer när man inte får kontakt med brukare vid besök, dessa rutiner har vid denna händelse brustit, säger Fors.
Händelsen uppdagades i början av juli. Anhöriga hörde av sig och var oroliga, eftersom de inte haft kontakt med brukaren under en längre tid.
Enligt riktlinjerna ska hemtjänsten då kontakta brukaren redan samma dag. Men trots detta dröjde det ytterligare en vecka innan personen hittades avliden i sitt hem. Detta efter att polis tillkallats.
Hemtjänsten gjorde försök att kontakta personen, som dock misslyckades. Till saken hör att brukaren skulle ha hemtjänst varje dag. Den senaste kontakten som hemtjänsten haft med brukaren var under midsommarhelgen.
Utredningen visar att hemtjänstgruppen över tid haft brister i styrning och ledning. Det har också varit hög omsättning på personalen, och dokumentationen har inte fungerat.
Den allvarligaste bristen är dock att gruppen inte säkerställt att de fått kontakt varje dag, uppger Luleå kommun.
– Socialförvaltningen ser mycket allvarligt på det som hänt och vidtar nu kraftfulla åtgärder så att det inte ska hända igen, säger Anna Fors.