Bakom projektet står Ettans båthamn AB som bildat bolaget Innerstadsfjärdens AB med byggbolaget Nåiden. Planen är att tillsammans med Lulebo AB bygga 300 hyres- och bostadsrätter i Södra hamn.
Innerstadens Par-Ola Patomella motiverade varför man valt MAFs förslag.
Helhet
– Förslaget ger utmärkta möjligheter till en blandad upplåtelseform av hyresrätter och bostadsrätter. Arkitekten har tagit tillvara fastighetens möjligheter samtidigt som den passar in i stadsbilden på ett utmärkt sätt. Förslaget ger dessutom goda möjligheter för fortsatt byggnation till närliggande områden.
Struktur
– Förslaget ansluter på ett mycket bra sätt till den nya hamnen med den inre närbelägna hamnen som en extra krydda. Entréerna till området och angöring till hamnen har tillgodosetts såväl för boende som för besökare. Tillgång till mötesplatser och en eventuell restaurang skapas på ett utmärkt sätt, vilket tillför staden ny dimension.
Funktion
Förslaget har en bra kommunikation inom området och ett gångstråk för allmänheten längs den nya hamnen. Innergårdarna är skyddade för utsatta väderleksförhållanden, vilket ger möjlighet för de boende att vistas där året runt.
Ekonomi
– Nyttjandet av fastigheten är löst på ett ekonomiskt utmärkt sätt. Det innehåller produktionsvänliga byggnader som är en förutsättning för människor att hyra eller köpa lägenheterna.
– Det här förslaget kommer efter framtida bearbetningar att utgöra wett tydluigt avstamp för ett mycket attraktivt vattennära boende samt aktivitetsområde i ett av Luleås mest spännande områden.
Mats Jakobsson och arkitektkollegan Kenneth Söderlund var med då det vinnande förslaget presenterades. Det är dessa två samt kollegan Peter Karlsson som kan sträcka på sig.
Arbetsnamnet ”Venedig i kallt klimat” är dessutom väldigt träffsäkert.
Bostadshusen ska byggas i hästskoformar om tre och i varje ”kvarter” ska en kanal gå in. Det ska alltså gå att ha en egen liten ”gondol” nära hemmet.
Inledande samtal
På måndag inleds samtalen om finsnickeriet.
– Vi måste hitta en struktur, säger Mats Jakobsson.
Detaljplanen för området kan vara klar vid årsskiftet och de tre ”kvarteren” kommer sannolikt att bygga i tre olika etapper där varje tar ett år att bygga.
– Det här innebär att det finns stora möjligheter att mixa lägenheterna, tanken är att det ska vara 150 hyresrätter och 150 bostadesrätter men det kan ju bli 160 - 140 också, säger Lulebos Tommy Gabrielsson.
Det fanns tidigare frågetecken kring om Norrbotniabanansdragning in till Luleå skulle påverka detaljplan och då eventuellt bygglov men mätningar har visat att området klarar bullerkraven.