Många minns den "gröna vägen" som svepte fram över Sverige på 70-talet när många valde att flytta från städerna och ut på landsbygden.
Sedan 2002 finns en annan "grön våg" i Luleå och då handlar det om lokalttrafiken.
Kortfattat innebär det att så fort en buss närmar sig något av Luleås 20 trafikljus så blir det grönt ljus för bussen.
Linjetrafik som går på tidtabell prioriteras.
Företräde för bussen
– Det finns ett beslut sedan länge i Luleå att bussen ska ha företräde.
Tekniken för detta finns alltså sedan 2002 och är kopplat till det trafikantinformationssystem som finns på busshållplatserna och i Smedjan, det som talar om när bussen kommer.
– Systemet visar busstider i realtid.
Har bussföraren en fjärrkontroll som fixar det gröna ljuset?
– (skratt) Nej, det där är inget som vi styr själv utan är inlagt i vår trafikdatabas.
Vid hållplatsen på Sandviksgatan efter Bergnäsbron, vid korsningen med Residensgatan, finns en slinga som är Luleås och Norrbottens enda i sitt slag. När passagerarna klivit på eller av och bussen ska fortsätta så kan den om det är rött för övrig trafik få grönt i bussfilen och köra vidare.
Flyt i trafiken
Det är endast två trafikljus som inte omfattar den här tekniken och det är gångtrafikljusen på Prästgatan och på Hertsövägen.
Enligt Thomas Höglund så är det flyt i busstrafiken.
Vad som händer när Smedjegatan åter öppnas för trafik vet ingen.
Innan privatbilism och kollektivtrafik samsades så fanns ju ett beslut att hela stänga Smedjegatan för privatbilism.
Oavsett detta så ett tips för den som vill ha garanterat grönt vid trafikljusen är att "haka på" en LLT-buss.
Där är det "gröna vågen" som gäller.