Allt var bättre på Feuber-vevens tid
Mannarna på Skurholmens cykel och maskin talar nostalgiskt om Torpedo växelnav och Fauber vevparti.Det var bättre förr. Men när vårsolen tinat fram snödrivornas cykelvrak är det bara att bita ihop och ta itu med modernare doningar.
Cirka en vecka får man vänta för att få sin cykel omsedd på Skurholmens cykel och maskin.
Foto: Pär Bäckström
Cykelverkstaden på Spränggatan på Skurholmen är en institution. Många har vuxit upp med att ha fått sin cykel reparerad eller köpt sin första moppe hos Källströms cykel och sport. Nu är det till Skurholmens cykel och maskin man beger sig till.
90 procent verkstäder borta
På 1940-talet och 1950-talet fanns det 28 cykelverkstäder i Luleå säger den samlade historiekunskapen vid fikabordet.
Nu finns det tre.
När vi kommer till Skurholmens cykel och maskin sitter ägaren Bosse Hermansson, de anställda Gunnar Eriksson och Gösta Hjort samt Mikael Mennander, pryo från Örnässkolan, och dricker kaffe.
1999 köpte Bosse Hermansson stället. Han har bakgrund i restaurangbranschen och har haft en båtmarina.
- När jag flyttade hit var det så många som kom och frågade om jag inte kunde reparera deras cyklar så jag var tvungen att starta.
På den vägen är det.
- Vi repar allt från cyklar till helikoptrar, säger han.
Mest att göra har man på våren och försommaren, då de flesta vill ha sina cyklar fixade. Förutom cyklar är det mest småmaskiner firman servar och reparerar. Så efter cykelsäsongen på våren kommer gräsklipparna, motorsågarna och sedan snöslungorna.
"Plasthylsor och helvete"
Just nu är det cirka en veckas väntetid på att få service på sin cykel
- Vi hade tidigare att man fick boka tid. Men det har vi slutat med. Nu får man lämna in och sedan betar vi av jobben eftersom.
2002 stängde Gösta Hjort sin firma, Bergvikens cykelverkstad, på Lulsundsgatan. Nu reparerar har cyklar tre timmar om dagen trots att han är pensionär.
- Alla cyklar som tillverkats efter 2000 är bara sopor. Jag tycker synd om Svensson när han köper en cykel ett år och måste byta året därpå.
- Dom har gått ifrån Torpedo-växelnavet och Fauber-veven, säger han och när jag ser frågande ut förklarar han att det sistnämnda är tramporna.
- Det är bara plasthylsor och helvete som går sönder efter ett år. De där Shimanonavet är bara blaha-blaha, säger Hjort.
Kompressorn går igång och det skakar till i huset. Så blir allt blir svart och sedan börjar ljuset blinka.
- Det blir överbelastning ibland.
Gunnar Eriksson går ner i källaren och trycker in automatsäkringen.
Vill gå i pension
Att arbeta med att reparera och underhålla cyklar och småmaskiner är ett yrke på frammarsch, säger Bosse Hermansson. Allt fler cyklar och det beror på bränslepriserna, miljön och riktiga cykelvägar.
Men han säger att intresset att jobba på verkstaden är lågt.
- Jag hade två här från arbetsförmedlingen tidigare. Den ene undrade vad jag hade för spel på datorn, den andra ville inte skita ned sig.
Han söker någon som kan ta över.
- Jag vill ha pension och skulle vilja hitta någon som vill arrendera stället. Någon som är praktisk. Kommer rätt person så ska vi nog komma överens.
Cykeltips
Rengör och smörj cykeln regelbundet. Om du har en instruktionsbok till din cykel kan du följa anvisningarna i den.
Kontrollera att kedjan är lagom spänd och att alla skruvar och detaljer sitter fast.
Kontrollera att fälgbromsens bromsklossar inte är nedslitna eller att däcken inte är slitna eller spruckna.
Se till att belysningen fungerar både fram och bak och att alla reflexer är hela och rena.
Kontrollera att däck med reflekterande material är rena. Om de inte är rena har de inte full reflexverkan.
Om du är osäker på vad som är viktigt att kontrollera, kan du alltid kontakta en fackhandlare.
Avsaknad av belysning i mörker 500 kronor i böter eller 750 kronor om cykeln varken har lampor eller reflexer.
Källa: Vägverket och Polisen
Kontrollera att kedjan är lagom spänd och att alla skruvar och detaljer sitter fast.
Kontrollera att fälgbromsens bromsklossar inte är nedslitna eller att däcken inte är slitna eller spruckna.
Se till att belysningen fungerar både fram och bak och att alla reflexer är hela och rena.
Kontrollera att däck med reflekterande material är rena. Om de inte är rena har de inte full reflexverkan.
Om du är osäker på vad som är viktigt att kontrollera, kan du alltid kontakta en fackhandlare.
Avsaknad av belysning i mörker 500 kronor i böter eller 750 kronor om cykeln varken har lampor eller reflexer.
Källa: Vägverket och Polisen
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!