Allt fler missnöjda vänder sig till patientnämnden

Missnöjet med den norrbottniska vården ökar. På ett år har anmälningarna till patientnämnden ökat med hela 62 procent. Och det är klagomål från kvinnliga patienter som svarar för den stora ökningen.

LULEÅ2009-04-28 06:00
- Den skillnaden har aldrig framträtt så tydligt som nu, säger Anders Frisk på patientnämndens kansli.
Och så här kommenterar Margaretha Pohjanen(S), patientnämndens ordförande, det faktum att kvinnor i högre utsträckning än män anmäler brister i vården.
- Självklart är det inte bra. Samtidigt har jag en känsla att det alltid har sett ut på det här sättet.
Stressade läkare
Så här ser den senaste dystra statistiken ut. Under första kvartalet i år fick patientnämndens kansli ta emot 206 anmälningar från missnöjda vårdtagare. Det är en ökning med hela 62 procent jämfört med samma tid i fjol och mer än en fördubbling jämfört med 2007. Och den växande kritiken handlar i första hand om att patienter känner sig illa bemötta..
- I många av fallen fall rör det sig om otydlig och bristande information. Dessutom riktar många kritik mot att läkarna är stressande och har dåligt med tid, säger Anders Frisk.
Ingenkris
Trots den lavinartade ökningen av anmälningar så vill inte Margaretha Pohjanen tala om en växande kris för den norrbottniska vården.
- Det här är nog i stället ett uttryck för att vi blivit bättre på att marknadsföra oss och att missnöjda patienter fått upp ögonen för vilka möjligheter som finns att anmäla brister i vården.
Det tyder på att det finns och har funnits ett stort mörkertal?
- Så kan det mycket väl vara.
Och varför väljer då inte fler att anmäla fel och brister?
- Förmodligen för att det är ett mycket stort steg att ta. Det är kanske inte alltid så lätt att göra en anmälan mot en läkare som man senare ska träffa igen, säger Pohjanen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om