Elbilsrallyt började förra året, och ska bli ett årligt återkommande test. Frågan är hur elbilar klarar av den norrbottniska vintern. Och rallyt har visat att svaret är; utan problem.
– Det var väl en bil som blev kvar i Öjebyn. Men det var för att en av förarna tog med sig nyckeln till Umeå, säger Tom Dahlqvist från Dahlqvist Bil.
Tävlingen är en del av projektet "Lika bra med celler-i" som stöttas av Luleå energi, Piteå energi, Region Norrbotten, länsstyrelsen och Älvsby kommun. Deras tes är att elbilar i själva verket är överlägsna dieselbilar när temperaturen sjunker.
– Det är precis som att köra en vanlig bil men de kickar igång direkt. Det spelar ingen roll att det är kallt. Och eftersom värmen inte är beroende av en varm motor så värms den upp nästan direkt, säger Tom Dahlqvist.
Han tog hem priset för energisnålast körning med en Hyundai Ioniq som enbart drivs med el.
– Tanken är att visa att sådana här bilar kan köra fyrkanten runt utan problem. Det är perfekt för privatpersoner som pendlar 8-10 mil per dag, de tjänar enorma pengar. Säkert 20-25 000 kronor per år, säger han.