Det var ingen som trodde att det gamla vraket någonsin skulle segla igen men Anders Wallgren från Råneå såg något visst i Akvarelle. Båten tillhörde från början en bekant till honom och när den sjönk sensommaren 2010 fick han frågan om han ville ta över den, svaret blev då nej. Akvarelle låg sjunken på Granuddens båthamn i Luleå hela den vintern men när sommaren kom hände något.
– Jag ångrade mig. Jag har alltid tyckt att det är en vacker båt, så jag bestämde mig för att ta över den och börja renovera, säger Anders Wallgren.
Under sitt liv har han byggt och renoverat både båtar, möbler och mycket annat, han kan beskrivas som en allkonstnär. Intresset för segelbåtar tog fart redan under barndomen och det är ett intresse som hållit i sig hela livet.
– Att segla är en speciell känsla som bara måste upplevas, säger han.
När Anders Wallgren berättade för sin fru och barn om sina planer att renovera Akvarelle trodde de först att det var omöjligt. Efter åtta års arbete har vraket förvandlats till en segelbåt igen.
– Vi trodde inte det var möjligt att göra något så här vackert av den, säger dottern Emma Berglund.
Det är ett resultat av otaliga timmars hårt arbete, mycket kärlek och slit. Anders Wallgren har gjort allt från rostfritt smide till att bygga bord och däck själv. Han har byggt hela båten på egen hand, varenda ledig tid har gått åt. Själv beskriver han det som en intensiv period.
– Det känns fantastiskt att den äntligen är färdig, säger han.
När Akvarelle äntligen ska sjösättas i Kängsö båthamn tre kilometer söder om Råneå, är familj, grannar och vänner på plats.
– Vi vill se när den sjösätts eftersom vi följt hela processen. Det är en jättevacker båt, Anders är en pedant som är noga med detaljer, säger grannen Eta Nyström och blickar mot båten.
När kranen sänker ner Akvarelle i vattnet är det en lättnad Anders Wallgren känner.
– Jag har varit så nervös för att det ska hända något på vägen, säger han.
Efter ett tag börjar båten ta in vatten, Anders Wallgren kastar sig ner och börjar hinka ur vatten.
– Såhär är det att ha träbåt, säger han.
Att träbåtar tar in vatten är normalt innan träet sväller, det brukar ta upp till ett dygn. Båtens däck består av både asp och mahogny, en bra kombination konstaterar Anders Wallgren, han är nöjd med slutresultatet. Akvarelles förre ägare var inte med under sjösättningen men har sett slutresultatet.
– "Hatten av", sade han då, berättar Anders Wallgren.