Den utländska lastbilen stoppades vid en rutinmässig trafikkontroll på E4 vid Sävar i Umeå kommun den 26 maj förra året. Poliserna laddade ned information från lastbilens färdskrivare och när de analyserade färdskrivarens data fattade de misstankar att allt inte stod rätt till.
Enligt färdskrivarens data fanns bara två minuters körtid registrerad fram till dess att poliserna stoppade lastbilen, men poliserna kunde inte se att det fanns något ställe där lastbilen kunnat stå för att sedan köra fram till dem på två minuter. De konfronterade chauffören, som till sist medgav att han hade en fjärrkontroll med vilken han manipulerade färdskrivaren.
Den tekniska undersökningen visade att färdskrivaren var manipulerad så att det gick att köra dygnet runt sju dagar i veckan utan att det skulle framgå vid en kontroll, såvida inte föraren togs på bar gärning.
Tingsrätten dömde ut en företagsbot om 100 000 kronor.
Både åkeriföretaget och åklagaren överklagade domen från Umeå tingsrätt. Nu har hovrätten för Övre Norrland gått på åklagarens linje och höjt företagsboten till 150 000 kronor.
– Huvudsyftet med regleringen i EU om kör- och vilotider och färdskrivare är att harmonisera konkurrensvillkoren i vägtransportsektorn. Vi har därför sett allvarligt på den aktuella brottsligheten, som medför en fara för att konkurrensen snedvrids till nackdel för seriösa aktörer, säger hovrättsrådet Pia Sandeskog vid hovrätten för Övre Norrland.
– Därtill kommer att möjligheten att kringgå regler om vilotider medför fara för chaufförers arbetsmiljö och trafiksäkerheten, fortsätter hon.