På skärmen ser man en artificiell studie- och yrkesvägledare.
– Hej Kim. Jag är intresserad av styrketräning. Kan du föreslå något yrke för mig, är en fråga som skulle kunna ha ställts av en elev.
– Absolut. Är du intresserad av att bli en professionell styrketränare eller personlig tränare, har jag flera utbildningar att föreslå. Här är några förslag, svarar den artificiella yrkesvägledaren Kim, som i framtiden kan bli verklighet i skolans värld.
AI och då speciellt generativ AI har sedan Chat GPT lanserades fått en explosionsartad uppmärksamhet.
– Den här studie- och yrkesvägledaren har vi på Atea tagit fram för att visa på vad AI skulle kunna göra i skolan. Det är en prototyp och den kan egentligen tränas inom andra områden, som till exempel i en kundtjänst i en kommun eller för att finnas hos en mäklare som man kan ställa frågor till, säger Carina Tillman, ansvarig för skolspecialister, Atea.
Katarina Eriksson, utvecklingsledare vid barn- och utbildningsförvaltningen, Luleå kommun, ser både möjligheter och risker med den nya AI-tekniken.
– Det finns fantastiska möjligheter med tekniken, men våra lärare behöver erhålla digital kompetens för att kunna förstå dess utmaningar och möjligheter.
Är det en fortbildningsfråga att förstå dess utmaningar och möjligheter?
– Ja, absolut för det finns inte tydliga riktlinjer kring hur vi ska jobba med det ännu. Det finns förslag från Skolverkets sida om att man ska plocka in AI i gymnasieskolan som ett ämne, men det finns ingen utbildad personal kring ämnet ännu, då utvecklingen har gått så fort, säger Katarina Eriksson.
Carina Tillman ser att utvecklingen har kommit olika långt inom näringsliv och offentlig sektor.
– Det händer väldigt mycket inom området och speciellt efter lanseringen av Chat GPT för ett år sedan. Just generativ AI har kommit starkt och där ser vi ett stort intresse från skolor för att använda AI i lärandet, säger Carina Tillman.
Är det en attitydfråga hur man tar emot den här nya utvecklingen?
– Jag tror att ju mer kunskaper vi har desto mer förstår vi och ser möjligheter med AI, men okunskap skapar en otrygghet, säger Katarina Eriksson, utvecklingsledare vid barn- och utbildningsförvaltningen, Luleå kommun.