Advokaten sågar åtalat

Kammaråklagare Johan Lindmark är övertygad om att det blir fällande domar i Peab-fallet. Advokat Jens Arnhof är inte imponerad av åtalet.

Advokat Jens Arnhof ger inte mycket för åklagarens åtal i muthärvan.

Advokat Jens Arnhof ger inte mycket för åklagarens åtal i muthärvan.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-08-13 08:00

Förutom att de båda huvudaktörerna, Peab-chefen Lars Olofsson och en projektledare på Trafikverket, ska höras angående misstankarna om givande och tagande av muta har kammaråklagare Johan Lindmark kalla sex vittnen. I korthet misstänks projektledaren ha fått ett stall för hästar uppfört Lars Olofssons företag. Projektledaren är åtalad för grovt mutbrott och Olofsson för bestickning, grovt brott.

Vittnena har olika rollen i härva som snart kommer att rullas upp i Luleå tingsrätt.

Ett av vittnena ska höras om projektledarens befattning på Trafikverket. Tingsrätten kommer också att få höra en kvinnlig chef på Trafikverket angående vad projektledaren har uppgett om betalning av stallet och vem som har byggt det. Vidare ska ett vittne under ed berätta vilket bolag projektledaren anlitade för bygget samt hur det har finansierats. Åklagaren menar att vittnet styrker att stallbygget byggts av asfaltbeläggningar i Boden, ett företag som är knutet till Lars Olofsson.

Utöver de sex vittnena har tio punkter med skriftlig bevisning presenterats. Exempelvis ritningar på stallet som åklagaren anser sig vara knutna till Olofsson. Som skriftlig bevisning har åklagaren även omfattande mejl-konversationer mellan inblandade aktörer.

Kammaråklagare Johan Lindmark är alltså övertygad om att det blir fällande domar i Peab-fallet, annats hade han inte väcka åtal.

Advokat Jens Arnhof , som försvarar projektledaren ger inte mycket för åklagarens åtal.

– Jag anser att det inte finns någon grund för att åtala, säger Jens Arnhof.

Advokaten säger till NSD att Lars Olofsson har hänvisat projektledaren till ett annat företag för att bygga stallet. Företaget hoppade av.

– Då valde Olofsson att träda in i projektet med tron att projektledaren skulle göra rätt för sig. Olofsson ville ha fortsatta goda affärsrelationer med det avhoppade företaget, säger Jens Arnhof.

Arnhof säger att projektledaren vid den här tiden hade personliga problem och att han vid tiden inte hade någon betalningsförmåga. Advokaten säger också att projektledaren numera betalar av stallbygget.

Hela den här härvan startade med två anonyma blev som kom till Trafikverket under 2011. I breven påstods det att en projektledare hos Trafikverkat tillskansat sig privata fördelar genom sin anställning - därefter kom berättelsen om att ett stall hade byggts på projektledarens marker och vem som låg bakom själva bygget.

NSD har under två dagar sökt Lars Olofsson för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!