"98 procent av de däck vi säljer är dubbade"

Trots att de dubbfria vinterdäcken blivit bättre är det fortfarande dubbade vinterdäck som gäller i Norrbotten.- 98 procent av de vinterdäck vi säljer är dubbdäck, säger Magnus Hasselås, filialchef på Euromasters däckverkstad i Luleå.

Alla däck är färskvara. Ekonomiskt spelar det ingen roll om man väljer dubbat eller odubbat.

Alla däck är färskvara. Ekonomiskt spelar det ingen roll om man väljer dubbat eller odubbat.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2009-11-04 06:00
Magnus Hasselås har nästan tio års erfarenhet av däckbranschen. Han berättar att det har hänt mycket när det gäller utvecklingen av vinterdäck, både dubbbade och odubbade, under de senaste åren.
- Däcken är fortfarande runda och svarta. Men det läggs ner enorma summor på vidareutveckling, testning och optimering av köregenskaper. Bara när det gäller dubbarna har det skett en väldig materialutveckling. Dagens lättviktsdubbar är mycket bättre i många avseenden än de gamla ståldubbarna, säger han.
Dubbat eller odubbat?
- Ha, ha! Ja, den ständiga frågan. Även om det fortfarande är dubbdäcken som dominerar totalt så ökar intresset för dubbfria däck och på sikt tror jag att de kommer att öka marknadsandelarna även här uppe. På ren is är dubbarna fortfarande bäst. Men på alla andra vinterväglag vill jag nog påstå att de dubbfria vinterdäcken är minst lika bra. Jag är själv en "dubbkille".
- Men det är kunden som ska välja det som passar bäst utifrån behov, köregenskaper, körstil och så vidare, säger Magnus Hasselås.
Enligt honom har även de som kör dubbfritt nytta av dubbdäcken.
- Dubbarna river upp snön och isen och skapar friktion. Om alla kör dubbfritt slipar det underlaget så att det blir blankpolerat och såphalt i korsningarna, säger Magnus Hasselås.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!