90 företagare bjöds in till Facebook

90 företagare bjöds igår in till Facebooks datacenter på Porsön. På plats var även Facebooks Sverigechef Sam Rihani, som delade med sig av sina tips för att nå ut i sociala medier.

Sverigechef Sam Rihani föreläste om hur man som företagare kan nå ut och göra framgångsrika affärer via sociala medier.

Sverigechef Sam Rihani föreläste om hur man som företagare kan nå ut och göra framgångsrika affärer via sociala medier.

Foto: Tomas Bergman

Luleå2018-05-09 15:09

Luleå Näringsliv stod som värd när Facebook Luleå igår för första gången bjöd in till ett event i datacentret på Porsön. De 90 företagarna på plats hälsades välkomna av Joel Kjellgren, platschef på Facebooks datacenter i Luleå.

– Vi försöker vara öppna och så mycket en del av Luleå som det bara går, sa han.

Kommunalråd Niklas Nordström berättade om vilken betydelse Facebook har för Luleå kommun.

– Det är väldigt roligt att ha en sådan partner som Facebook. Det är fantastiskt att se hur ett samarbete växer fram och fördjupas.

Han syftade på satsningen på den nya serverhallen och ett teknologiskt center, som presenterades tidigare i veckan.

– Det kommer att ge otroligt mycket jobb och vi är många delar i samhället som blir berörda. Vi ser hela tiden hur många företag som får leverera när Facebook byggs. Många får en del av den här utvecklingen, vilket är positivt, säger Niklas Nordström.

Eftermiddagens huvudperson var Sverigechefen Sam Rihani som var på Luleåbesök. Hans föreläsning handlade om hur man kan nyttja Facebook för att göra sina egna affärer framgångsrika.

– Det fantastiska med tekniken i dag är att det inte finns några gränser. Tekniken har möjliggjort det vi inte trodde var möjligt. Genom att finnas online har man unika möjligheter att nå ut till målgrupper för att växa, sa Sam Rihani.

Facebook har i dag 2,2 miljarder användare varje månad, 1,4 miljarder dagligen. I Sverige använder 6,3 miljoner människor Facebook varje månad, 5,2 miljoner dagligen.

Sam Rihani menade att det som företagare i dag gäller att tänka ”mobile first” – allt du gör ska fungera i den där lilla skärmen.

– Konsumenter förväntar sig att företag finns tillgängliga när som helst, på deras villkor. Det gäller att finnas på flera ställen och att tänka i nya banor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om