Alviks trafik har beslutat att avveckla delar av godsverksamheterna i bolagen Alviks godstransporter AB och FSB Åkeri AB. De avtals som berörs är uppdragsavtal med Schenker, DSV och Tempcon Norrland inom godstransporter.
– Dessa uppdrag löper ut under senvåren och påverkar cirka 80 medarbetare i norra Sverige, från Kiruna i norr till Sundsvall i söder, säger Johan Åström, ägare och vd för Alviks trafik i ett pressmeddelande.
Åström avböjer intervju och svarar på NSD:s frågor per mejl:
Varför säger ni upp avtalen med Schenker, DSV och Tempcon Norrland?
"Beslutet är en del av en strategisk översyn av vår verksamhet. Vi har noga övervägt våra långsiktiga mål och har valt att fokusera på kvarvarande verksamheter."
NSD frågade även om svikande ekonomiska förutsättningar ligger bakom beslutet att lägga ner verksamheten, men den frågan svarar inte Johan Åström på.
- Från 2021 har bolaget Alviks Godstransporter haft en minskande omsättning, från 125 miljoner kronor till 99 miljoner kronor 2023. 2023 gjorde Alviks Godstransporter ett positivt resultat om 2,8 miljoner kronor.
- FSB Åkeri, som organiserats som ett dotterbolag till Alviks Godstransproter, har haft en stadig omsättning på cirka 50 miljoner kronor sedan 2019 och resultatet för 2023 slutade på drygt två miljoner kronor plus.
Cirka 80 medarbetare berörs skriver ni i pressreleasen. Säger ni upp dessa eller varslas de?
"Medarbetarna har informerats om beslutet, och vi har inlett förhandlingar med de fackliga organisationerna. Eftersom förhandlingarna pågår kan vi inte uttala oss om detta."
Transportarbetareförbundet berättar att förhandlingar för de varslade medlemmarna inletts på onsdagen.
– Men inget är sagt förutom att de ska dra ner sin verksamhet och det kommer drabba ganska många personer. Nu är vårt uppdrag att se till att våra medlemmar landar så mjukt som möjligt, säger ombudsman Olov Wiklund.
Han säger också att varslet som rör sig om ett 80-tal personer är det störst som skett i branschen på väldigt lång tid.
Förhoppningen, enligt Olov Wiklund, är att någon annan transportör ska ta över uppdragen eftersom det handlar om stora aktörer som Schenker och DSV.
– I min värld kommer transporterna att fortsätta i någon form, det verksamhet som finns måste bedrivas. Annars kommer Kiruna och Gällivare att bli utan mat och Schenker får inte ut sina paket, säger Wiklund.
Cirka 90 personer blir kvar i Alviks trafik, som kommer fortsätta att bedriva kvarvarande godsverksamhet samt bulk- och bussverksamhet.