Postnord Termo sköter bland annat transporter av kyl- och frysvaror för matvaruaffärerna Ica, Willys och Coop i hela Norrland. Företaget har fram till nu haft en terminal i Luleå med 34 anställda.
Men under måndagen kom chockbeskedet att terminalen läggs ner i Luleå och att verksamheten i stället ska flyttas till Umeå. Därmed tappar samtliga 34 anställda vid terminalen sina jobb.
I Överkalix har Grenholms åkeri stått som underleverantör och även där varslas samtliga 15 anställda som arbetat för åkeriet.
– Postnord har gett oss det här muntliga beskedet. Vi kommer att varsla vår personal men sedan kommer vi naturligtvis att se oss om vad vi kan göra. Personalen är sansade men tagna av det här beskedet, säger Sören Grenholm, vd för Grenholms åkeri.
– Det är givetvis ett hårt slag och vi tänker nu erbjuda all tänkbar hjälp i form av HR, trygghetsråd och samarbete med Arbetsförmedlingen. Vi kommer erbjuda individuella samtal med uppföljning. För vi måste se detta ur ett väldigt personligt perspektiv. Alla har olika behov av stöd, säger Ulf Arvidsson.
Postnord Termo har problem med lönsamheten och har efter en analys kommit fram till att centraliseringen är det bästa alternativet.
– Det var efter ett mycket noga övervägande. Vi behöver nu öka samdistributionen med konkurrerande företag. Och det minskar behovet av omlastningspunkter, säger Ulf Arvidsson.
I ett pressmeddelande säger Henrik Holm, chef för Postnord Sveriges termoverksamhet:
– Verksamheten i Luleå fungerar bra och håller bra kvalitet, men i det här fallet har man inte samma förutsättningar som Umeå när det gäller att vara nav för samdistribution i Norrland. Det innebär tyvärr att vi måste avveckla terminalen i Luleå. Postnord kommer nu vidta åtgärder för att underlätta för de berörda medarbetarna att hitta ny sysselsättning, säger Ulf Arvidsson.
Kommer de anställda i Luleå att erbjudas tjänster i Umeå?
– Nej. Vi behöver förändra verksamheten och förändra strukturen. Det kommer nu tillsättas arbetsgrupper här i Umeå för att se hur vi kan absorbera det arbete som skötts från Luleå, säger Ulf Arvidsson.
Personalen i Luleå informerades om dråpslaget under måndagen.
– Då hade vi en stödperson på plats. Vi kommer satsa så mycket resurser vi bara kan på HR-verskamhet, säger Arvidsson.
Terminalen i Luleå har flera decennier på nacken och enligt företagets analys hade det krävts stora investeringar för att den skulle klara framtidens krav. Företaget hoppas genom nedläggningen av Luleåterminalen skapa förutsättningar för att kunna expandera i Sverige.