Luleåbon Tobias Andersson har utvecklat två av de mest nedladdade racing-spelen ”Mad Skills Motorcross” och ”Mad Skills BMX”.
– Det är så mycket som ska stämma. Ett bra spel, rätt målgrupp och bra marknadsföring. Men om vi inte hade haft rätt känsla i spelen, hade vi inte kommit någonstans, konstaterar Tobias Andersson, grundare till Superföretaget Turborilla, till va.se.
För honom började det som ett nöje när han landade hemma vid köksbordet i Luleå på kvällarna efter jobbet som ingenjör på ett it-företag.
– Första spelet programmerade jag helt själv och det tog två år. Först spel till datorer som pc. Men när Iphonen släpptes tog det fart, sa han till Norrbottens Affärer 2016.
För att lyckas inom branschen tror han inte att det bara är värt att satsa på utbildningar inom dataspel. På företaget arbetar bland annat civilingenjörer.
– Vi har inte haft nytta av specifika spelutbildningar, möjligtvis de större företagen. Jag tror det är viktigare med en bakgrund i matematik och teknik.
Målet är i dagsläget att företaget ska växa, men inte för fort.
– Jag hoppas att Turborilla fortsätter växa långsamt så att vi fortfarande har kul och skapar ett par fler produkter, sa han 2016.
Siffrorna visar något annat. De har gått från fem till nio anställda från 2015 till 2017. På dessa tre år har Turborilla genererat en vinstmarginal på 64 procent och nästan 25 miljoner kronor i resultat. En framgångssaga med andra ord.