25 år har flugit iväg
Med ett knapptryck invigde kungen och drottningen Luleås nya flygterminal. Sedan dess har mycket hänt.- Förut var det mest affärsmän. Nu åker gamla och barn, säger Anita Olsson som varit sin arbetsplats trogen.
Nioåringen Julia Kjells fördriver tiden i väntan på att planet mot Stockholm ska lyfta.
Foto: Pär Bäckström
- I april -83 togs första spadtaget. I oktober -84 var det klart, säger Håkan Isaksson som blev den förste flygstationschefen.
"Unikt med bryggor"
Han berättar om den hektiska tiden innan invigningen den 1 november 1984. Dagen därpå startade de första reguljära flygningarna från stationen.
Lokaliteterna var redan på den tiden dimensionerade för cirka en miljon resenärer, både vad gäller utrymme och ventilation.
- Det var rätt unikt med bryggor ut. Det är inte så många som har det ens i dag, säger nuvarande flygplatschefen Susanne Jangdahl.
Sedan dess har avregleringen skett och SAS har fått konkurrenter. Något som beskrivs som den största förändringen under tiden som gått.
- Den byggdes för en operatör. Det var aldrig köer eftersom SAS styrde sina avgångar, säger tidigare flygplatschefen Lars Karbin och tillägger att man inte hade gjort incheckningsområdet så i dag.
Det här är just ett område där en mindre ombyggnation väntar. Likaså av parkeringsutrymmena, som inte är tillräckliga.
Charterflyget är en viktig pusselbit. För 25 år sedan handlade det om ett fåtal avgångar till Mallorca sommartid och Kanarieöarna under vintern.
Kunde du tro att det skulle utvecklas så här?
- Nej, inte i den här omfattningen, säger Håkan Isaksson.
Lars Karbin inflikar att man i början av 90-talet började sälja för att få in charter. Ett argument var att Luleå servar 14 kommuner.
- Det lyckades rätt bra, säger han och betonar att förlängningen av landningsbanan gjort att man kan flyga i ur och skur. Även till mer långväga destinationer.
Om Norrbottniabanan blir verklighet är parterna övertygade om att Luleås upptagningsområde skulle öka.
Skärpta säkerhetsfrågor
- Då har vi alla tre transportslagen tåg, flyg och bil, säger Jangdahl.
I dag är kraven på säkerhet skärpta. Något som bidragit till att Anita Olssons arbetsuppgifter förändrats. Tidigare var det bara lokalvård, i dag även säkerhetsfrågor:
- Det har förändrats mycket. Men det är alltid en puls att jobba här.
Fakta
Luleå Airport
Flytplatsen är Sveriges femte största med cirka en miljon resenärer. Drygt 25 plan kommer och far per dag, över hälften av dem går till huvudstaden.
1991 var bästa året för flygplatsen med 1 010 000 resenärer.
1993 avreglerades flygtrafiken.
Luleå-Arlanda är Sveriges största inrikeslinje. 60 procent av dem som tar flyget söderut ska vidare till Mälardalen, tio procent till Göteborg. Lika många ska vidare utomlands.
Flytplatsen är Sveriges femte största med cirka en miljon resenärer. Drygt 25 plan kommer och far per dag, över hälften av dem går till huvudstaden.
1991 var bästa året för flygplatsen med 1 010 000 resenärer.
1993 avreglerades flygtrafiken.
Luleå-Arlanda är Sveriges största inrikeslinje. 60 procent av dem som tar flyget söderut ska vidare till Mälardalen, tio procent till Göteborg. Lika många ska vidare utomlands.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!