200 jobb när Finland tar över

I går skrev finska VR Track på kontraktet som ger företaget ansvaret för underhållet av norra delen av Malmbanan.Huvudkontoret öppnas i Luleå.- Det här är en av de hetaste järnvägsmarknaderna i Sverige. Det ska byggas mycket här, säger Leif Hedlund, vd för VR Track i Sverige.

Foto:

LULEÅ2008-10-29 06:00
I första skedet kommer VR Track att anställa 30 personer för underhållet av Malmbanan Gällivare-Riksgränsen och Råtsi-Svappavaara. Banverket produktion har haft entreprenaden och förlorat den till VR Track.
150 miljoner kronor
Kontraktet är värt 150 miljoner kronor och enligt Leif Hedlund vann VR Track upphandlin-
gen mycket knappt.
VR Track har varit med och byggt den södra delen av Bothniabanan.
Rekrytering pågår
Nu pågår rekryteringen. Leif Hedlund säger att man är intresserad av all kompetent personal och att folk har ringt honom om jobb.
- Vi söker främst järnvägstekniker, men också administrativ personal och chefer, säger Hedlund.
När man söker personal är det inte bara erfarna järnvägstekniker man söker, utan också tekniskt intresserade personer som kan lära sig jobbet.
- Vi måste få in yngre som kan jobba tillsammans med de erfarna och som kan utbildas i koncernen. Lämplig bakgrund kan vara maskinförare eller folk från anläggningsbranschen.
Fördelarna med ett huvudkontor i Luleå är bra flygförbindelser och inte minst närheten till Finland. I Uleåborg finns ett av företagets kontor med 200 kompetenta järnvägstekniker, säger Hedlund.
- Det kommer bli ett utbyte mellan länderna åt båda hållen. Det är viktigt att ha synsättet det är en nordisk marknad och att nyttja resurserna på bästa sätt. Men vi måste kunna ha personal på plats inom en timme och där finns ju begränsningar.
200 anställda år 2011
I Kiruna kommer ett projektkontor, en mindre verkstad och lager att öppnas.
2011 hoppas Leif Hedlund på en omsättning på 300 miljoner kronor och på 200 anställda.
Det kontrakt som man nu fårr handlar om underhåll. Men TR Track tänker också vara aktiv i de planer, i olika stadier, på nyproduktion av järnväg som finns i Norrbotten. Det gäller bland annat järnvägen i Kiruna, Haparandabanan, och Norrbotniabanan.
Vid Sekos banverksklubb nord har ombudsmannen Dennis Lövgren inte fått några signaler om att Banverket produktion ska säga upp personal i och med förlusten av underhållet av Malmbanan.
"Fantastiskt"
- Vi har inte hört några sådana tongångar. Det är inte många årsarbetstillfällen det rör sig om och det är så mycket annat på gång, säger Lövgren.
Göran Nilsson chefen för arbetsförmedlingen i Luleå är nöjd med etableringen.
- Det är fantastiskt. Det här betyder mycket. Exakt hur mycket får framtiden utvisa, det beror på vilken typ av arbetskraft som kommer att efterfrågas.
VR Track
VR Track ingår i VR Rata som är Finlands största entreprenadföretag inom underhåll av järnvägsanläggningar och infrastrukturbyggen. VR Rata omsätter 2,3 miljarder svenska kronor och har 2 300 anställda.
VR Rata arbetar också i andra länder, till exempel Sverige, Ryssland, Baltikum och Danmark.
VR Rata ägs av finska staten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om