NSD berättade i går om det medborgarförslag som går ut på att bygga en helt ny bro över Skurholmsfjärden.
Tekniska nämnden har gett tummen upp till förslaget, vilket innebär att fullmäktige rekommenderas att ge klartecken. Men på grund av kostnaden väntas en bro bli verklighet först om några år.
Lenita Ericson är själv mycket positiv till en bro. Anledningen är att hon i första hand tror att fler skulle välja bort bilen och i stället välja att gå eller cykla in till stan.
– Det finns ett hållbarhetsperspektiv här. Jag tror på cykling som ett framtida färdsätt, säger hon.
Men hur mycket tid tjänar man egentligen på en ny bro?
– Det vet vi inte exakt. Men det får vi ta reda på.
NSD tyckte det var en utmärkt idé. Vi bestämde oss därför för att ta reda på det. Hur mycket tidsvinst vi får för 20 miljoner kronor?
Fotograf Pär Bäckström är i fin form och fick därför uppdraget att vandra den nuvarande sträckan som går från gångtunneln nedanför Kronan till det som kallas för ankdammen på andra sidan Skurholmsfjärden. Det är ungefär mellan dessa två punkter som bron är tänkt att gå.
För att få detta exakt använde han mobilappen Runkeeeper. Sträckan var 1,1 kilometer och ren rask Bäckström avverkade den på åtta minuter och 41 sekunder.
Vi avrundar för enkelhetens skull till nio minuter blankt.
En begåvad gissning säger att det skulle ta ungefär fyra minuter att gå över en tänkt bro. Skillnaden blir alltså fem minuter. Per cykel handlar det om betydligt mindre än så.
Men Lenita Ericson menar att det viktigaste faktiskt inte är exakt hur mycket tid man tjänar på en bro.
Det viktigaste är i stället hur mycket man upplever att man tjänar.
– Vad är min känsla? Ska jag ta bilen eller cykeln? Det är den upplevda känslan av avståndet som avgör. Samma sak med om du funderar på att bo på kronan. Då kan det vara avgörande hur nära stan jag upplever att jag bor.
Men är det verkligen värt 20 miljoner kronor för att cyklister ska tjäna två-tre minuter?
– Ja, om fler skulle välja att cykla så skulle det redan där vara värt det.
Lenita Ericson är inte bara Tekniska nämndens ordförande. Hon är även ledamot i styrelsen för det kommunägda bolaget Kronan Exploatering AB. Bolaget har funnits i ett drygt år och har, enligt sin hemsida, i uppdrag att aktivt marknadsföra stadsdelen Kronan och bidra till byggandet för 10 000 nya Luleåbor genom utveckling av området.
Men att det uppdraget har påverkat hennes positiva syn till en bro vill hon inte gå med på. Och Ericson vill inte uttala sig i brofrågan i egenskap av ledamot utan hänvisar då till styrelsens ledning.
NSD ringer därför Lena Segerlund, vd Kronan Exploatering.
– Alla åtgärder, oavsett vilka, som förbättrar kommunikationen mellan Kronan och centrala stan kommer vi att verka för.
Anledningen är enkel.
– En bro stärker attraktiviteten ytterligare. Då känns området ännu närmare stan. Det är dessutom ett signalvärde att kommunen satsar på bättre kommunikationer till området, en signal både till externa exploatörer som ska investera och till de som ska bo där.
Hur högt på prioriteringslistan ligger gångbron?
– Kommunikationerna totalt sätt är högt prioriterade. Men det gäller även kollektivtrafik.
Lenita Ericson poängterar att det nu är fullmäktige som ska ta beslut i frågan men är själv övertygad om att det bara är en tidsfråga innan det finns en länk över Skurholmsfjärden.