Enligt en rapport från Institutet för reklam- och mediestatistik lägger svenskar i snitt hela 17 000 kronor per hushåll och år på olika medier. De flesta pengarna går till bredbandsabonnemang och mobila bredband. Men trots att vi har alla möjligheter att se nyheter och rörligt material på internet har antalet användare av betal-tv ökat kraftigt. Rapporten visar att svenskar lägger nästan lika mycket pengar på betal-tv som på tv-licensen.
Vidare menar IRM att kvällspressen framöver får det svårare att hålla uppe sina upplagor medan dagstidningar tappar annonsintäkter. De trogna dagstidningsprenumeranter är dock stabila, det som kommer minska är lösnummerförsäljningen.
Vilka medier använder du och vilka kan du tänka dig att betala för?
1. Richard James Morley, 29, Luleå, student: Jag flyttar väldigt mycket har därför ingen tidningsprenumeration men hade kunnat tänka mig att ha morgontidningen. Internet hade jag inte klarat mig utan. TV har jag inte betalat för mer än avgiften. Internet ger ett bättre utbud än tv.
2. Magnus Tappert, 25, Luleå, fotbollsspelare i IFK: Spotify är det jag betalar för idag. Prenumererar inte på några tidningar men köper lösnummer av Dagens Nyheter några gånger i veckan. Jag köper även stil- och hälsomagasin och köper böcker ibland.
3. Barbro Örnberg, 71, Luleå, pensionär: Jag använder radio, tv och tidningar. Men har ingen prenumeration när man kan läsa gratis på biblioteket. Ibland köper jag kvällspressen. Hemma har jag dator men inget internet. Det använder jag hos min son eller på biblioteket.
4.Yrjö Kauppila, 66 och Sirkka Kauppila, 65, pensionärer Luleå: Vi prenumererar på Sverige-Finländaren och använder internet till att läsa nyheter. Sen har vi standard tv-kanalerna och några extra. Men vi satsar pengarna på kanaler vi får ut något av. Vad har man för glädje att av att bara zappa runt?