NSD begärde ut samtliga klagomål som resenärer lämnat till Länstrafiken för de hårt kritiserade linjerna 220, 221 och 229, som trafikerats av Nobina efter övertagandet den 19 augusti fram till 24 oktober.
Flest klagomål, 105 stycken, riktas mot linje 221, som trafikerar Ale, Alvik, Måttsund, Luleå.
Linje 220 (Luleå, Kallax, Ersnäs, Mörön) har dragit på sig 52 klagomål medan 229 (Sinksundet, Porsön) fått sju.
Klagomålen handlar om busschaufförens uppträdande och körstil, att chauffören kört fel, att bussen varit fullsatt, att väntande resenär blivit frånåkt på hållplatsen, att det inträffat en incident under turen (exempelvis dikeskörning) eller att turen blivit försenad eller inställd (se faktaruta).
Familjen Gustafsson i Västmark har drabbats av ett antal olika incidenter. En gång blev sonen Vilmer lämnad på Klöverträskvägen, 1,5 km från hemmet.
– Chauffören sade att han inte ides svänga in och att Vilmer fick gå därifrån. Det gick väl ingen nöd på Vilmer på det sättet, men det är ju inte bra skött, säger Ida.
Dottern Vera har varit med när bussen kört in i ett räcke och backat in i ett hus i Måttsund. En annan gång körde chauffören fel och skulle vända i Ale, men det bar sig inte bättre än att en skylt mejades ned.
– Då fattar man att bussen var ganska nära att hamna i diket, säger Ida Gustafsson.