Drygt två månaders trafik – 160 klagomål på kritiserade linjerna

Sedan trafikstarten i mitten av augusti har över 160 klagomål riktats mot busstrafiken för de tre av Länstrafikens linjer i Luleå som ingick i avtalet med Nobina. Flera av dem kommer från Ida Gustafssons familj i Västmark.
– Det är otroliga historier man fått höra när barnen kommit hem, säger hon.

Förra veckan körde bussen efter linje 220 av vägen på Bergnäset. Ett 15-tal elever fanns på bussen.

Förra veckan körde bussen efter linje 220 av vägen på Bergnäset. Ett 15-tal elever fanns på bussen.

Foto: Lars-Göran Norlin

Luleå2024-10-30 17:00

NSD begärde ut samtliga klagomål som resenärer lämnat till Länstrafiken för de hårt kritiserade linjerna 220, 221 och 229, som trafikerats av Nobina efter övertagandet den 19 augusti fram till 24 oktober.

Flest klagomål, 105 stycken, riktas mot linje 221, som trafikerar Ale, Alvik, Måttsund, Luleå.

Linje 220 (Luleå, Kallax, Ersnäs, Mörön) har dragit på sig 52 klagomål medan 229 (Sinksundet, Porsön) fått sju.

Klagomålen handlar om busschaufförens uppträdande och körstil, att chauffören kört fel, att bussen varit fullsatt, att väntande resenär blivit frånåkt på hållplatsen, att det inträffat en incident under turen (exempelvis dikeskörning) eller att turen blivit försenad eller inställd (se faktaruta).

undefined
Ida Gustafssons familj har lämnat in ett flertal klagomål till Länstrafiken.

Familjen Gustafsson i Västmark har drabbats av ett antal olika incidenter. En gång blev sonen Vilmer lämnad på Klöverträskvägen, 1,5 km från hemmet.

– Chauffören sade att han inte ides svänga in och att Vilmer fick gå därifrån. Det gick väl ingen nöd på Vilmer på det sättet, men det är ju inte bra skött, säger Ida.

Dottern Vera har varit med när bussen kört in i ett räcke och backat in i ett hus i Måttsund. En annan gång körde chauffören fel och skulle vända i Ale, men det bar sig inte bättre än att en skylt mejades ned.

– Då fattar man att bussen var ganska nära att hamna i diket, säger Ida Gustafsson.

Klagomål/kundärenden

Så här många anmälningar har resenärer lämnat in till Länstrafiken för turerna 220, 221 och 229:

Linje 220: 52.

Linje 221: 105:

Linje 229: 7.

Totalt: 164.

Så här fördelas klagomålen i olika kategorier:

Försenad buss/förseningsersättning/inställd: 45.

Körstil/bemötande: 35.

Frånåkt: 24.

Incident: 12.

Kört fel: 10.

Fullsatt: 5

Övrigt: 33.

Observera att flera klagomål kan handla om samma händelse.

Källa: Länstrafiken

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!