I Luleå ägs sju av åtta Icabutiker av män och det åttonde företaget är ett familjeföretag. Coopbutikerna i Luleå har tre av sju butiker kvinnliga butikschefer vilket är ett betydligt jämnare antal mellan män och kvinnor. Även de två Willysbutikerna i Luleå styrs av män. Totalt styrs alltså 13 av 17 matbutiker i Luleå av män, enligt vår kartläggning.
Vid kontakt med Icagruppen säger pressansvariga Gabriella Ohlzon att en ökad andel kvinnliga handlare är en prioritering för Ica.
– Att attrahera fler kvinnliga handlare är en viktig fråga för oss. Andelen har ökat senaste tio åren från 14 till 21 procent, säger hon.
Ica har en vision som kallas Ica 50/50 som handlar om jämställdhetsarbete, både i butikerna och i ledningen. Där är målet att stötta och motivera kvinnor att nå högre befattningar inom företaget.
– Vi har jobbat länge med den här frågan och det är ett väldigt komplext arbete som tar lång tid, säger Stina Stenquist, HR-chef, butik och försäljning Ica Sverige.
Enligt Stenquist har Ica Sverige i dag fler kvinnor än män anställda vilket är en stor skillnad jämfört med några år sedan.
– Det som är svårt med det här arbetet är att varje enskild handlare är en entreprenör och äger sitt eget företag. Då fostrar handlarna sin generation och styr över vilka som anställs och skolas.
I Luleå är det inte bara Icahandlarna som är män utan i alla Icabutiker är även butikscheferna män. Några Icabutiker i Luleå är även familjeföretag där pappan är ägare och en son är butikschef.
Coop Norrbotten har jämnare siffror. I Luleå har Coop sju butiker varav tre har kvinnliga butikschefer. I Coop Norrbottens ledande befattningar är 25 av de 50 anställda kvinnor.
– Att siffrorna ser ut som de gör i dag är en medveten tanke. Arbetar man medvetet får man till förändringar, säger Mats Olausson, HR-chef Coop Norrbotten.
Enligt Mats Olausson är jämställdhetsarbete en självklarhet.
– Det finns inga genvägar, det är ett hårt jobb och vi är lite på gång men har fortfarande mycket att göra.
Han berättar att de ständigt håller ögonen öppna för unga talanger som verkar ha potential att bli bra butikschefer.
– Man måste titta internt. Vi vill vara bra och att både män och kvinnor blir behandlade på ett schysst sätt, säger Mats Olausson.
Vi har sökt Willys men inte lyckats få tag i någon som kan kommentera situationen.