110 hela vägen - om fyra år

Nu ska sista delen av länets mest trafikerade väg byggas om. Tack vare 252 miljoner kronor i utlovat förskott från Luleå och Boden tidigareläggs vägen med tre år.

BYGGS OM. Snart är detta ett minne blott. Inom ett par år ska hela väg 97 vara mötesfri. Detta tack vare pengar från Luleå och Boden.

BYGGS OM. Snart är detta ett minne blott. Inom ett par år ska hela väg 97 vara mötesfri. Detta tack vare pengar från Luleå och Boden.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2014-08-27 14:30

När etapp 3 av ombyggnaden på väg 97 invigdes, sträckan mellan Boden och Sävast, för två år sedan kom Trafikverket med ett dystert besked. Den sista sträckan som skulle knyta ihop Luleå och Boden med en helt mötesfri väg skulle dröja minst fyra år innan byggstart.

Detta trots att både Luleå och Bodens kommun var villiga att förskottera pengar direkt. Anledningen var en klausul i Trafikverkets regelverk. Verket får helt enkelt inte ta emot hur mycket pengar som helst i ett projekt. Nu har en lucka gjort Trafikverket kan ta emot pengarna i ett tidigare läge.

Det betyder att hela projektet tidigareläggs nästan tre år.

– Vi hade det i vår plan för 2017. Men nu får vi ju pengarna redan nu, säger Karin Hedemalm, på Trafikverket i Luleå.

På torsdag skriver kommunalråden Yvonne Stålnacke (S) och Torbjörn Lidberg (S) på avtalet med myndigheten.

– Det ligger ju i plan men det är så pass många år framåt, så det här gör vi för at tidigarelägga. Det är ingen självklarhet att en kommun kan köpa sig förtur, säger Torbjörn Lidberg.

– Men det är prövat och Trafikverket tycker det är väldigt angeläget att vi får till trafiksäkerheten och ner restiden mellan Luleå och Boden. Vi har mycket arbetspendling.

Den slutliga etappen som löper mellan Södra Sunderbyn och Sävast är den längsta i hela projektet. Byggstarten beräknas preliminärt till 2016 och vägsträckan kan stå färdig 2018.

– Det här är ju ett lån vi ger till Trafikverket. Det här är jätteviktigt och det har vi fört fram hela tiden. Det är väldigt mycket trafik till och från Boden, säger Yvonne Stålnacke.

Boden och Luleå har gemensamt kommit överens om att låna ut en summa på 252 miljoner kronor. Hälften var.

– Men hur mycket kommunerna går in med beror på hur det hamnar i planerna. Så vi kan inte säga exakt. De kan få in den tidigare i planerna och dels få pengar över. Men max är det 252 miljoner delat på två, säger Yvonne Stålnacke.

Väg 97 räknas idag som en av landets mest trafikfarliga vägsträckor. Senast i maj omkom en 56-årig man och en 33-årig kvinna skadades allvarligt på den aktuella vägsträckan.

Fakta Nya 97:an

µ Etapp 1. Gammelstad - Södra Sunderbyn. Klar 2005 till en kostnad av 35 miljoner kronor.

µ Etapp 3. Boden - Sävast. Klar 2012 till en kostnad av 110 miljoner kronor. Bodens kommun gick in och lånade ut 49 miljoner kronor.

µ Etapp 2. Sävast - Södra Sunderby. Byggstart preliminärt 2016, färdig 2018. Kostnaden beräknad till 165 miljoner kronor, men den kalkylen är gjord för några år sedan.

µ Trafik: Cirka 8 000 fordon per dygn, varav 3 000 arbetspendlare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om