- snålbil på tysk tävlingsbana

En samisk istapp ska få motståndarna att smälta på tävlingsbanan Lausitzring i Tyskland. Skilži heter Luleåstudenternas nya snålbil.- Det är inte omöjligt att i framtiden klara 400 mil på en liter, säger projektledaren Kristian Ericsson.

I liggande ställning ska teknologen Stina Sjödin köra Skilzi på racerbanan i Tyskland. Men det är inte farten som är huvudsaken denna gång, i stället hur långt de tävlande kommer på en liter drivmedel.FOTO: Göran Ström

I liggande ställning ska teknologen Stina Sjödin köra Skilzi på racerbanan i Tyskland. Men det är inte farten som är huvudsaken denna gång, i stället hur långt de tävlande kommer på en liter drivmedel.FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ2010-04-26 06:00
Riktigt så bränslesnål är inte den nya snålbilen, byggd av studenter vid Luleå tekniska universitet. På torsdagen lät de täckelset falla och blottade 40 kilo trehjulig bil.
- Den är konstruerad för att kunna köras 150 mil på en enda liter bensin, säger Kristian Ericsson om den lilla, låga bilen.
Liten bil - liten förare
Det krävs också en liten förare. Teknologen Stina Sjödin, 50 kilo, ska köra bilen på tävlingsbanan Lausitzring, 13 mil söder om Berlin i Tyskland.
- Förarna måste väga minst 50 kilo annars måste bilen barlastas, säger läraren Elisabet Kassfeldt, professor i maskinelement.
Inte bara föraren är liten, allt annat är också smått. Motorn i Skilži är en encylindrig motor för modellflygplan och med cylindervolymen 25 kubikcentimeter.
Om Stina Sjödin rullar in på bensinstationen och vill ha full tank, så går det i bara en deciliter. Det räcker för en resa i mopedfart, 30 kilometer i timmen, i 15 mil.
- Det blir kul och vi ska vinna, säger Stina Sjödin när hon lagt sig ner på förarplats och greppar den kombinerade gas och styrspaken.
- Det är full gas från start och sedan åker vi fyra testkörningar om vardera 50 minuter.
Skilži är en prototyp, men Luleå tekniska universitet ställer också upp med Baldos II, som fått namnet efter samiskans ord för isflak.
Det är en mera konventionell bil med fyra hjul. Den tävlade Luleåstudenterna med förra året, men den överhettades.
Nu är Baldos II renoverad och har även besiktats och får gå på allmän väg. Den har också turnerat
i Europa och mött stort intresse.
- Många vill köpa den och frågar när serieproduktionen startar. En ville investera en miljon i projektet. Vi har också fått frågor om vi kan hjälpa Saab, säger Kristian
Ericsson.
Stolt professor
Han är stolt när han jämför
energiförbrukningen med konventionella bilar.
- Vi kan köra en mil på det som en Volvo XC 90 förbrukar när den står en minut på tomgång. Den snålaste konventionella serietillverkade bilen är en Ford Fiesta som klarar 31,3 kilometer på en liter bensin. Baldos II klarar 152,2 kilometer.
Tävlingen har namnet Shell echo marathon och går i början av maj. Snart bär det iväg med tävlingsbilarna från Luleå.
- Det är viktigt att visa våra studenters nivå och jag är jättestolt över vad de hittills visat, säger Elisabet Kassfeldt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om